Mens rødgrønne politikere strekker seg langt for å elektrifisere bilparken både i Norge og andre land, så gjør bilgiganten Toyota det klart at forbrenningsmotoren fortsatt har en fremtid.
I EU har man ambisjoner om at det kun skal selges nullutslippsbiler innen 2035. Norge er mer ambisiøse, for vi vil oppnå det samme allerede fra 2025. I dag ligger elbilandelen av det norske nybilsalget på mellom 80 og 85 prosent.
I andre deler av verden er situasjonen en helt annen. Mange steder mangler de nemlig infrastrukturen som er nødvendig for å i det hele tatt å kunne kjøre biler som må lades.
Det er dette som er bakgrunnen for at Toyotas styreformann, Akio Toyoda, har en edruelig forventning til elbil-utbredelsen de kommende årene.
– En milliard mennesker rundt om i verden bor i områder uten strøm, så elbilen kan ikke dekke alles behov, sa Toyoda i et foredrag til 200 bedriftsledere nylig.
Toyota er en stor leverandør av biler til disse regionene, og dette er noe de vil fortsette med. Derfor er tradisjonelle bensin- og dieselbiler viktig for bilprodusenten.
– Jeg tror ikke elbilandelen i verdens nybilsalg noen gang kommer til å overstige 30 prosent. Resten kommer til å være en blanding av biler med vanlig forbrenningsmotor, hybrider og hydrogenteknologi, sa Toyoda.
Toyota har fått en del kritikk for å være lite offensive i utviklingen av elbiler. Akio Toyoda har avvist kritikken, og gitt uttrykk for at man burde være mer opptatt av å få ned utslippene enn å satse utelukkende på elbiler.
Selskapet hans bruker blant annet fortsatt store summer på utvikling av hydrogenelektriske kjøretøy, som de forventer blir en viktig brikke i nullutslipp-miksen framover.
Det er derimot ikke alle som har like lave forventinger til elbilen.
Statistikk gjengitt av EV-volumes.com viser at elbil-andelen globalt lå på rundt 10 prosent i 2023. Allerede i 2028 forventer de at andelen passerer 30 prosent. I 2035 forventes andelen å ligge på hele 72 prosent.
Analyseselskapet BloombergNEF har regnet seg fram til at vi passerer 75 prosent innen 2040.
Noen steder i verden vil fortsatt mangle den nødvendige infrastrukturen også i årene framover. Disse vil utgjøre en stor andel av de resterende 25 prosentene i 2040, ifølge analysene.