FN kommer med en klar oppfordring til partene i konflikten: Hold avtalen. Samtidig advarer organisasjonen om at situasjonen rundt Hormuzstredet fortsatt er skjør og ber om at fri navigasjon gjenopprettes.
Under FNs pressebriefing fredag fikk talsperson Stephane Dujarric spørsmål om situasjonen i Hormuzstredet etter den nylig inngåtte avtalen mellom partene.
Han gjorde det klart at FN ønsker en varig løsning som sikrer fri ferdsel gjennom en av verdens viktigste sjøveier.
– Vi ønsker en vedvarende gjenåpning av Hormuzstredet basert på prinsippet om fri navigasjon, sa Dujarric.
Ber partene holde avtalen
FN-talsmannen viste også til intensjonsavtalen (MoU) som nylig er undertegnet, og understreket at alle involverte nå må følge opp forpliktelsene sine.
– Vi ønsker at alle etterlever det de har forpliktet seg til i enhver avtale som blir undertegnet, sa han.
Dujarric beskrev samtidig situasjonen som skjør.
– Vi befinner oss i en tid med stor usikkerhet. Ulike parter kommer med ulike budskap, sa han.
Advarer mot ny eskalering
FN mener utviklingen de neste dagene blir avgjørende og oppfordrer alle involverte til å prioritere stabilitet fremfor nye konfrontasjoner.
– Det er viktig at alle involverte holder blikket på det større gode – regional stabilitet og global stabilitet, sa Dujarric.
Han trakk også frem de mange sjøfolkene som fortsatt befinner seg om bord på skip i området.
– Vi må ikke glemme de tusenvis av menn og kvinner som sitter fast på skip, og som verden er avhengig av for å få varene vi bruker hver eneste dag frem, sa han.
Les også: Skip truffet i Hormuzstredet – FN stanser operasjonen
– Vi vet at det kan fungere
På spørsmål om FN mener Hormuzstredet igjen kan fungere slik det gjorde før konflikten brøt ut, svarte Dujarric at organisasjonen fortsatt har tro på det.
– Hormuzstredet fungerte før denne konflikten startet. Vi vet at det kan fungere, og vi bør gå tilbake til det, sa FN-talsmannen.
