USA slo til mot Iran – Vance: – Vold vil bli møtt med vold

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 27. juni 2026 | 00:59

USA gjennomførte sent fredag kveld norske tid luftangrep mot iranske mål etter at Iran angrep et sivilt lasteskip i Hormuzstredet med angrepsdroner.

Det opplyser USAs militære sentralkommando (CENTCOM) i en uttalelse publisert på X kort tid før midnatt norsk tid.

Ifølge CENTCOM var angrepene et direkte svar på det amerikanske militæret omtaler som et iransk droneangrep mot det Singapore-flaggede lasteskipet M/V Ever Lovely, som var på vei ut av Hormuzstredet langs Omans kyst.

– Amerikanske fly angrep iranske lagre for missiler og droner, samt kystradarer, som et kraftfullt svar på gårsdagens angrep mot et kommersielt fartøy i Hormuzstredet, skriver CENTCOM.

Hevder Iran brøt våpenhvilen

CENTCOM mener det iranske angrepet var et klart brudd på våpenhvilen mellom USA og Iran.

Ifølge den amerikanske kommandoen ble lasteskipet truffet av en drone torsdag, mens amerikanske styrker skjøt ned tre andre droner.

– Den uprovoserte aggresjonen mot kommersiell skipsfart var et klart brudd på våpenhvilen. Irans farlige opptreden undergraver navigasjonsfriheten i en av verdens viktigste handelsruter, skriver CENTCOM.

Den amerikanske sentralkommandoen understreker samtidig at amerikanske styrker fortsatt er til stede i området for å koordinere sikker passasje for handelsskip gjennom Hormuzstredet og sikre at avtalen med Iran blir overholdt.

Trump varslet reaksjon

Flere timer før luftangrepene publiserte president Donald Trump et innlegg på Truth Social der han anklaget Iran for å ha sendt minst fire angrepsdroner mot handelsskip i Hormuzstredet.

– Den islamske republikken Iran skjøt minst fire enveis angrepsdroner mot skip som passerte gjennom Hormuzstredet. En av dronene traff dekket på et stort og svært kostbart lasteskip. Skipet fikk skader, men kunne fortsette ferden. Vi skjøt ned de tre andre dronene, skrev Trump.

Presidenten kalte hendelsen:

– Et åpenbart og tåpelig brudd på vår våpenhvileavtale.

Vance: – Vold vil bli møtt med vold

Kort tid etter CENTCOMs kunngjøring støttet visepresident JD Vance den amerikanske operasjonen i et innlegg på X.

– Iran undertegnet en våpenhvileavtale. Vi har respektert den. Dersom de har uenigheter om hvordan intensjonsavtalen blir praktisert, kan de ta telefonen.

– Men vold vil bli møtt med vold, skrev Vance.

Iran: Angrep amerikanske styrker

Iran avviser USAs framstilling av hendelsesforløpet.

Ifølge en uttalelse fra Revolusjonsgardens (IRGC) mediekontor, gjengitt av Al Jazeera og de iranske nyhetsbyråene Tasnim og IRNA, gjennomførte IRGCs marine angrep mot amerikanske militære mål i regionen som svar på de amerikanske luftangrepene.

IRGC hevder samtidig at det var USA som brøt sine forpliktelser ved å angripe den iranske kysten.

Ifølge uttalelsen gir artikkel 5 i intensjonsavtalen Islamabad ansvar for trafikkontrollen i Hormuzstredet i samarbeid med Iran. Revolusjonsgarden hevder at USA forsøkte å undergrave denne ordningen ved å oppildne andre aktører, noe de mener utløste Irans militære respons.

IRGC advarer samtidig om at dersom USA gjennomfører nye angrep, vil Irans svar bli «mer omfattende».

Det foreligger foreløpig ingen uavhengig bekreftelse på IRGCs påstand om at amerikanske militære installasjoner i regionen er blitt truffet. Situasjonen innebærer den mest alvorlige militære opptrappingen mellom USA og Iran siden våpenhvilen ble inngått tidligere denne måneden.

mest lest