Statsminister Jonas Gahr Støre skal lørdag delta i et digitalt møte med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj og flere europeiske ledere, i forkant av Zelenskyjs planlagte møte med USAs president Donald Trump søndag. Det melder TV2.
– Statsministeren deltar i et digitalt møte med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj og europeiske ledere i kveld, i forkant av møtet mellom Zelenskyj og Trump i Florida, opplyser Statsministerens kontor.
Ifølge Statsministerens kontor skal også EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen være med i samtalen. Temaet for møtet er prosessen mot en våpenhvile og arbeidet for en varig og rettferdig fred i Ukraina.
Zelenskyj møter Trump klokken 15 lokal tid i Florida søndag. Lørdag ettermiddag opplyser den ukrainske presidenten at han er på vei til Nord-Amerika, der han først skal møte Canadas statsminister Mark Carney.
– Norge har gjennom julen hatt tett kontakt med både Ukraina, andre europeiske ledere og amerikanske myndigheter om arbeidet med en fredsplan, opplyser Statsministerens kontor.
Statsministerens kontor viser også til at Støre den siste uken har hatt flere samtaler med Zelenskyj. Zelenskyj og Canadas statsminister Mark Carney skal sammen delta i telefonmøtet med de europeiske lederne lørdag kveld.
