Bank må dekke tapet etter kunde spilte bort 322.000 kroner

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 28. januar 2024 | 07:23

En kunde hos Bank Norwegian opplevde betydelige tap i pengespill etter å ha mottatt kreditt fra banken. Banken er nå forpliktet til å kompensere for tapet.

Kunden, som slet med alvorlige spilleproblemer, hadde opprinnelig fått en lånesperre fra Bank Norwegian. Senere ble imidlertid denne sperren opphevet, og kunden tok opp ytterligere lån, ifølge Dagens Næringsliv.

Kunden leverte en klage til Finansklagenemda.

«Klager har opplyst at han overførte kredittbeløpene til konto i annet foretak, hvorfra beløpene ble benyttet til pengespill», heter det i klagen. Alt skal være tapt på pengespill. Til sammen gjelder dette beløp på nærmere 322.000 kroner.

Banken mener kunden selv er ansvarlig for lånene han har tatt opp.

Finansklagenemnda er delt i vurderingen av saken. Flertallet har tolket det slik at kredittsperringen ble opphevet uten tilknytning til noen kredittsøknad fra klageren.

«(…) fjerning av sperren uten nærmere undersøkelser eller kontakt med klageren medfører ansvar for foretaket», heter det i konklusjonen.

mest lest