Stoltenberg fikk Japans høyeste orden – ingen fikk vite det

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 28. juni 2026 | 05:22

Finansminister Jens Stoltenberg mottok Japans høyeste utmerkelse for utenlandske statsborgere uten at det ble sendt ut noen pressemelding eller oppført i den offentlige kalenderen.

Det skriver E24.

Den tidligere NATO-sjefen ble allerede 12. desember i fjor tildelt Storbånd av Den oppadstigende sols orden ved en seremoni på Japans ambassade i Oslo. Ifølge E24 ble overrekkelsen markert med fotografering, medalje, diplom og en mottakelse med servering.

Den japanske ambassaden beskriver utmerkelsen som den høyeste Japan kan gi en person som ikke er japansk statsborger. I talen trakk ambassadør Akira Sugiyama frem Stoltenbergs innsats både som NATO-sjef og tidligere statsminister.

– Ved denne høytidelige anledningen ønsker jeg å uttrykke mine hjerteligste gratulasjoner og dype respekt til Hans Eksellense Hr. Jens Stoltenberg for hans bemerkelsesverdige innsats, sa ambassadøren, ifølge E24.

Verken Stoltenberg eller Finansdepartementet ønsket å kommentere tildelingen overfor E24. Heller ikke Statsministerens kontor ville kommentere utmerkelsen.

Den japanske ordenen har tidligere blitt tildelt flere av verdens mest innflytelsesrike toppledere og samfunnsprofiler, deriblant Bill Gates, World Economic Forum-grunnlegger Klaus Schwab og tidligere FIFA-president Sepp Blatter,

Stoltenberg fikk Japans topp-orden i all hemmelighet – samme utmerkelse som Klaus Schwab og Bill Gates. Hvorfor holdt han det skjult?

View Results

Loading ... Loading ...

mest lest