Strenge miljøkrav fra EU har fått bilprodusentene til å sette inn mindre motorer i ambulansene. Nå sliter norske ambulansesjåfører med å holde høy nok fart under utrykking.
Ambulansefagarbeidar Camilla Arseth Holte er en av de som mener ambulansene ikke er raske nok.
– Selv med gasspedalen i gulvet går nåla sakte opp fra 87 til 88 kilometer i timen. Egentlig burde jeg hatt en fart på rundt 130 nå, sier Arseth Holte til en NRK-reporter som fikk sitte på.
De gamle ambulansene var utstyrt med treliters motor. De nye har tolitere under panseret. Det gjør jobben mer krevende for ambulansesjåførene, spesielt på norske veier med bratte bakker og smale parti med mange nedbremsinger og behov for å raskt øke farten igjen.
Arseth Holte sier til NRK at dersom ambulansen hennes var raskere, så hadde det vært lettere å komme seg raskere forbi andre biler, og hun ville sluppet å planlegge så mye som hun må nå.
Jon-Ola Wattø er avdelingssjef for prehospitale fellestenester i Helse Midt-Noreg. En del av jobben hans er å kjøpe inn ambulanser til hele landet.
– Vi får gjort jobben vår og pasientane skal vere like trygge som før. Men vi har ikke tilgang på ekstra krefter slik vi hadde tidligere. Grunnen til dette er miljøkrav som EU har stilt til bilprodusentane for å få ned utslipp, sier han til NRK.