Sju av ti 13–18-åringer sier de har sett en falsk nyhet på nettet det siste året, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022.
– Å forstå hvordan falske nyheter blir til og hvor raskt de sprer seg, kan være vanskelig. Derfor lanserer Medietilsynet nå et spill om dette temaet, sier direktør Mari Velsand, i en pressemelding.
Denne uken markeres Media Literacy Week over hele Europa, for å øke oppmerksomheten om kritisk medieforståelse. Medietilsynet lanserer i den forbindelse det nettbaserte spillet «Bad News» på norsk. Spillet er prisbelønt, oversatt til 20 ulike språk, og er allerede spilt av én million på verdensbasis.
Målet med spillet er å øke motstandskraften mot falsk informasjon på nettet, ved at spillerne får prøve seg som produsenter av falske nyheter. Spillet passer for ungdom over 14 år.
– Gjennom spillet får deltakerne innsikt i de ulike teknikkene og metodene som benyttes for å spre falske nyheter. Det kan gjøre det enklere å kjenne igjen disse mekanismene i andre sammenhenger, sier Velsand.
Flest har sett falske nyheter i sosiale medier
72 prosent av 13–18-åringene oppgir i Barn og medier 2022 at de har sett en falsk nyhet på nett det siste året. Vel halvparten (55 prosent) av ungdommene som har sett en usann/falsk nyhet det siste året, så dette sist i sosiale medier.
– Mange er heldigvis klar over at det er mye desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, men det kan være vanskelig å oppdage det. Vi håper at det nye spillet kan bidra til å øke kunnskapen og beredskapen hos elever i ungdomsskolen og på videregående skole, sier Velsand.
Spillet er utviklet i samarbeid mellom en nederlandsk organisasjon som jobber motspredning av desinformasjon og forskere ved University of Cambridge i Storbritannia.Spillet har vært tilgjengelig i undervisningsportalen Norsk digital læringsarena (NDLA) i engelskspråklig versjon, men lanseres nå altså også på norsk.
Les også: Rettsmedisiner: En 14 år gammel jentes død var selvmord etter hets på sosiale medier
Les mer om og prøv spillet her.
13-18-åringer om falske nyheter:
72 prosent svarer at de har sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 67 prosent for to år siden.
19 prosent har ikke sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 11 prosent for to år siden.
55 prosent av dem som det siste året har sett en usann/falsk nyhet, svarer at de så dette sist på sosiale medier, mot 66 prosent for to år siden.
Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og bearbeidet av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet.
Klaget på kelner – ble hengt ut på sosiale medier som rasist