Mot alvorlig dieselkrise i Europa og USA

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 29. oktober 2022 | 10:03

Situasjonen har ennå ikke gått opp for det etablerte mediene, men en dieselkrise er i ferd med å seile opp i USA og Europa. Dette kan få alvorlige konsekvenser for sikkerhet og økonomi.

Deler av Europa begynner å gå tom for diesel, sa spanske Repsols administrerende direktør Josu Jon Imaz torsdag denne uken

«Vi går tom for mellomdestillater i noen europeiske land,» forklarte Imaz ifølge oilprice.com.

Europa – en nettoimportør av diesel, flydrivstoff og fyringsolje – har slitt med å opprettholde tilstrekkelige varelager i år ettersom høye gasspriser fikk noen brukere til å bytte til diesel. Blant annet i Sverige har man fyrt og kraftverk med diesel. I flere land, inkludert Tyskland, blir også dieselaggregater i økende grad brukt for å generere strøm.

Energianalytiker i Pareto, Nadia Martin Wiggen, har tidligere antydet at man i Europa trenger opp til 0,9 millioner fat per dag mer til olje for oppvarming, diesel, og andre ting sammenlignet med forrige vinter.

Samtidig har europeiske forhandlere unngått russisk diesel – som tidligere var kilden til halvparten av Europas dieselimport – som forberedelse til at EU fra 1. desember skal innført forbud mot import av russiske oljeprodukter. Stadig flere spør seg nå hva EU egentlig har tenkt på når man ser hvilken knapphet Europa er i ferd med å våkne opp til.

Noe av bortfallet har blitt erstattet av diesel importert fra Asia, men det er usikkert om kineserne kan eller vil opprettholde eksporten.

– Kritisk

For Europas tungindustri, som er avhengig av diesel, er situasjonen alvorlig.

Lastebiler kjører stort sett på diesel. Dette innebærer at logistikksystemene verden over er helt avhengig av tilstrekkelige forsyninger. Men disse er nå i fare.

Brian Deese, som er direktør i Det hvite hus National Economic Council, sier Biden-administrasjonen vurderer «alle alternativer» for å øke forsyningene og senke dieselprisene. Prisene i USA ligger 50 prosent høyere enn på samme tid i fjor. Men i den strategiske reserven er det kun nok diesel, til 6 timers bruk, hevder Tucker Carlson i Fox News.

Diesel er normalt priset til lavere priser enn blyfri gass, men i år er det ikke lenger tilfelle, verken i USA eller i Europa. Også i Norge er diesel nå dyrere enn vanlig bensin.

Dieselmangel sprer seg også over hele USA. Energy Information Agency (EIA) har varslet at USA kun har 25 dager med diesel i reserve, det laveste siden 2008. I USA har mangel på raffineringskapasitet og årevis med underinvestering i ny kapasitet, kombinert med nedleggelse og vedlikehold av raffinerier, bidratt til dagens lave forsyningssituasjon. Strengere miljøkrav for å senke klimautslipp er blant årsakene til at raffinerikapasiteten må stenge for oppgraderinger og vedlikehold.

Goldman Sachs har advart om at dieselmangelen i Europa og USA kan øke drivstoffprisene dramatisk denne vinteren.

Knappheten i USA har ført til omdirigering av forsendelser av diesel- og jetdrivstoff som var bestemt til å betjene det europeiske markedet tilbake til østkysten av USA, viste tall presentert av Reuters tidligere denne måneden. Det spås dermed en global kamp om mellomdestillater.

– Takket være Biden, slipper USA og Europa opp for diesel

Fox News vert Tucker Carlsom har også fått med seg diesel-krisen. Han er sjokkert over opplysningene fra EIA om bare 25 dagers lager i USA og mangelen på oppmerksom det får i de andre mediene og, slik han ser det, i Det hvite hus.

Carlson tilskriver situasjonen det han omtaler som USAs «jihad» mot Russland i krigen i Ukraina. Med sanksjonene mot Russland, har Europa gjort seg selv fattigere, mye fattigere, og står nå foran en dramatisk energikrise, mener han.

– Den europeiske økonomien kollapser, og europeerne er mye fattigere nå enn da krigen i Ukraina startet, sier Carlson.

I tillegg har Biden-administrasjonen sørget for at USAs hjemlige produksjon av olje- og gass har sunket, i tråd med deres ideologiske kamp for rask overgang til fornybar energi. Dette reverserte politikken til Donald Trump, som i sitt program satset på alle typer energi, også olje og gass.

Da bensin- og dieselprisene begynte å stige, dro Biden til Saudi-Arabia for å tigge om økt produksjon, men ble avvist på en ydmykende måte. Nå har Det hvite hus begynt å tømme den strategiske petroleumsreserven, for å holde pumpeprisene nede frem mot mellomvalgene 8. november. Men hva skjer når også de lagrene begynner å bli tømt?

Tucker Carlsons monolog om temaet kan sees under.

En annen som er ute med kritikk av den vestlige energipolitikken, er Jordan Peterson. I en ny monolog spår han dødsfall på grunn av en hodeløs og kynisk klimapolitikk iscenesatt av en privilegert elite som ikke trenger å føle effektene av sin egen politikk.

– Onde globalister skaper sult og fattigdom under en klimafane, er tittelen på YouTube-innlegget han nettopp har lagt ut.

Setter du pris på denne artikkelen? iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 eller bank 1506.80.92768

Derfor er diesel blitt dyrere enn bensin

mest lest