Både Frp og Sp reagerer etter at Finansdepartementet har avslått innsyn i dialogen med ESA om lovligheten av kutt i drivstoffavgiftene. Også Stortinget står uten tilgang til vurderingene som ligger bak regjeringens advarsler.
Finansminister Jens Stoltenberg har tidligere sagt at avgiftskuttene trolig er i strid med EØS-regelverket. Denne vurderingen skal være basert på kontakt med ESA, men departementet viser til utenrikspolitiske hensyn når de nekter innsyn.
Får kritikk fra opposisjonen
Frp-nestleder Hans Andreas Limi mener mangelen på åpenhet er problematisk.
– Da er det viktig for oss og for Stortinget å få innsyn i den dialogen som departementet har hatt med ESA, sier han til Nationen.
Han stiller også spørsmål ved om regjeringen har informert godt nok om risikoen knyttet til vedtaket, og etterlyser større involvering av Stortinget.
– Det er ikke til å legge skjul på at vi blir ekstra mistenksomme når dette er et vedtak som regjeringen var imot, sier Limi.
Uklare regler
Også Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum reagerer, og mener finansministeren bør være mer åpen om kontakten med ESA.
Saken dreier seg om midlertidige kutt i drivstoffavgiftene, som etter planen trer i kraft 1. mai. Kritikerne mener det er avgjørende å få klarhet i om vedtaket faktisk bryter med EØS-reglene – og hvordan vurderingene er gjort.
