Det ligner ondskap

Avatar photo
Publisert 30. august 2025 | 07:15

Dette er et eksternt innlegg og gir uttrykk for skribentens meninger.

Den pågående avviklingen av Gjenlevendepensjonen er et godt eksempel på kynismen våre politikere viser noen av de mest sårbare i befolkningen.

Å miste sin livsledsager er fryktelig tungt og noe som setter hele familien i en akutt krisesituasjon – sorgprosessen er vond og kan ofte ta lang tid.

Den emosjonelle smerten er dog ikke det eneste som gjør livet vanskelig – også økonomisk er det tøft å gå fra to til en inntekt. Derfor har “enkepensjonen” fungert som et sikkerhetsnett for de som havner i denne ulykkelige situasjonen.

Kostnadene blir jo ikke halvert når den ene faller fra og selv om Gjenlevendepensjonen på langt nær dekker inntektstapet er den en god støtte – spesielt for de med lave inntekter.

For mange betyr denne ekstra pensjonen at man fortsatt kan leve omtrent som tidligere og ikke trenger å “selge hus og hjem” for å overleve på en inntekt.

RAN PÅ HØYLYS DAG
Det er jo faktisk slik at de avdøde har betalt skatt og tjent seg opp pensjonsrettigheter – en alderspensjon de altså aldri fikk nyte godt av. Det er disse innbetalte midlene (samt bedriftenes arbeidsgiveravgift) som har blitt fordelt på de etterlatte helt siden Folketrygden så dagens lys i 1967, men i 2020 ønsket Solberg-regjeringen å avvikle ordningen.

Det møtte motbør på Stortinget og fem partier stemte ned forslaget – deriblant AP og SP.

Men når så AP/SP senere selv dannet regjering hadde pipa fått en annen lyd og man vedtok å avvikle Gjenlevendepensjonen med en overgangsperiode på tre år gjeldende fra 1. januar 2024. Således vil etterlattepensjonen være en saga blott i desember 2026.

Det er visstnok 13-14.000 personer som er direkte berørt av avviklingen som mest kan betraktes som å stjele allerede innbetalte pensjoner, og som dermed setter mange enslige i en svært sårbar økonomisk situasjon.

SOSIALT UTJEVNENDE
Gjenlevendepensjonen fungerer slik at de med høye inntekter får lite mens pensjonen øker jo mindre den gjenlevende har i inntekt – slik et velferdssamfunn skal og bør fungere.

Selv vil jeg miste ¼ av en allerede lav inntekt og jeg tør ikke tenke på hvordan jeg skal få ting til å gå rundt – kanskje blir eneste utvei å selge huset som er limet i familien og som barna kommer hjem til i ferier og høytider.

IKKE TIL Å TRO
Gjenlevendepensjonen har til nå vært slik at du får den til du går av med alderspensjon, men nå avsluttes den altså neste år. Men tro nå ikke at våre folkekjære politikere er så hjerterå – nei da, her har man laget unntak slik at de med de laveste inntektene kan fortsette å få den sårt tiltrengte pensjonen.

Har du tjent mindre enn 2G i årene fra 2019-2023 skal du likevel få beholde pensjonen. Det betyr i klartekst at du må ha hatt mindre enn 212.183 kroner i snittinntekt disse fem årene.

Vi snakker altså en snitt månedslønn på 17.682 kroner før skatt!

Det er så frekt at det ligner en hån, og nettopp derfor velger jeg å bruke den kraftige overskriften – hvor er den rasjonelle begrunnelsen. Vi skryter av å være verdens rikeste land, men så velger altså våre politikere å først stjele de avdødes pensjoner for så å fornedre de etterlatte i et brev sendt ut denne måneden der de horrible unntaksreglene ble forklart.

Tjener du 18.000 i måneden er du altså diskvalifisert fra å få beholde pensjonen.

Selv om avviklingen av gjenlevendepensjonen ble vedtatt allerede i 2023 har det vært helt tyst i media om dette – ikke et eneste ord er skrevet og det er nok politikerne glade for. Jeg sendte denne teksten til et par av våre større mediehus, men fikk ikke engang et svar tilbake.

Hvorfor er ikke dette interessant å opplyse folket om?

Nedleggelsen av Gjenlevendepensjonen er ille nok som den er, men enda verre ble det da jeg fikk greie på hvor disse innbetalte pensjonspengene i stedet skulle øremerkes. Det er da man virkelig skjønner galskapen og vanstyret våre folkevalgte bedriver, men det skal jeg forklare nærmere i neste artikkel.

mest lest