Flytoget er nå et datterselskap i Vy. Myndighetene hevder sammenslåingen skal gi bedre togtilbud, men for passasjerene betyr det at dagens direkteruter til Gardermoen fases ut innen få år.
Fra 31. mars er Flytoget offisielt en del av Vy-konsernet, etter at sammenslåingen ble vedtatt på generalforsamlingene i begge selskaper. Det skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
Bakgrunnen er et politisk ønske om å sentralisere ressursene i én statlig aktør på jernbanen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) uttaler at sammenslåingen skal «utvikle et bedre togtilbud for flest mulig reisende på Østlandet», og at det handler om å bruke begrenset kapasitet mer effektivt.
Per i dag er det ikke plass til flere tog gjennom Oslo, ifølge Bane NOR.
Flytoget forsvinner – rutene blir regiontog
Flytogets konsesjon løper ut i 2028. Når den utløper, blir selskapets avganger til Oslo Lufthavn erstattet av vanlige Vy-tog. Disse skal gå hyppigere, og være åpne for alle reisende.
Ifølge departementet skal kvaliteten videreføres, men det er uklart om den samme punktligheten og servicenivået kan opprettholdes i et utvidet regiontogsystem.
Det planlegges inntil ti avganger i timen mellom Oslo S og Gardermoen, samt økt frekvens til og fra Drammen og Lillestrøm. Målet er å utnytte kapasiteten bedre, i påvente av en ny jernbanetunnel som ligger langt fram i tid.
Les også: Regjeringen vil bruke 23 milliarder kroner på dobbeltspor mellom Fredrikstad og Råde
Fører til dyrere priser og dårligere tilbud
Sammenslåingen mellom Vy og Flytoget har fått kritikk fra flere hold. Konkurransetilsynet har uttrykt alvorlig bekymring, og mener at sammenslåingen kan i betydelig grad hindre effektiv konkurranse i markedet for persontransport med tog.
Tilsynet advarer om at mindre konkurranse kan gi både høyere priser og et dårligere tilbud for passasjerene.
Også fra politisk hold har det kommet motbør. Høyres Trond Helleland har kalt Flytoget et av Norges mest velfungerende kollektivtilbud, og mener regjeringen «forvandler gull til gråstein» ved å innlemme det i Vy-konsernet.
Les også: Trygve Hegnar: – Spark togdustene
Ikke kapasitet – eller dårlig drift?
Bane NOR har gjentatte ganger påpekt at kapasiteten gjennom Oslotunnelen er sprengt, med opptil 850 togpasseringer daglig, ofte med bare to minutters mellomrom. Dette gjør det ifølge dem utfordrende å øke antall togavganger uten betydelige investeringer i ny infrastruktur, som en ny jernbanetunnel gjennom Oslo.
Selv om det er bred enighet om at kapasiteten er en utfordring, har på den annen side kritikken mot Bane NOR hovedsakelig vært rettet mot deres håndtering av eksisterende infrastruktur og evne til å opprettholde punktlighet.
For eksempel har Riksrevisjonen kritisert Bane NOR for manglende vedlikehold og fornyelse, noe som har bidratt til økt antall forsinkelser og innstillinger.
Les også: Kritiserer Bane Nor etter togkollaps: – Dette er for dårlig
Togene overføres – Vy får mer kontroll
Flytogets 23 togsett overføres nå til Norske tog AS, som fra før eier det meste av togmateriellet i Norge. De ansatte som har fulgt opp flytogene, blir med over.
Offisielt skal Flytoget og Vy fortsette som egne merkevarer, men både materiell og ledelse er nå samlet under samme paraply.
For de reisende skjer det ingen endringer i billettsystemer eller rutiner nå.
Likevel er det klart at ett av Norges mest punktlige og populære togtilbud fases ut innen 2028 – og erstattes av en ny versjon med annet navn og andre prioriteringer.