Bøtelagt El-sparkesyklist om politiets prioriteringer: – Hva er det egentlig de driver med?

Avatar photo
Jørgen Granberg
Journalist
Publisert 31. august 2022 | 19:59

Fikk bot og er midlertidig fratatt retten til å føre førerkortpliktig motorvogn.

Torsdag kveld 14. juli 2022 avholdt politiet en trafikkontroll i Oslo sentrum. Den det her gjelder (heretter benevnt som siktede), kjørte en El-sparkesykkel og ble vinket inn for sjekk.

Siktede (32) etterkom ikke politiets anmodning om å stanse, og løp fra stedet da politiet fikk kontakt med ham. Han ble ikke innhentet.

Oslo tingrett
Mandag 29. august ble saken avgjort i Oslo tingrett. Siktede ga en uforbeholden tilståelse, og samtykket i at saken ble avgjort ved tilståelsesdom.

Retten, ved tingrettsdommer, Åsne Julsrud, fastsatte at en passende bot for forholdet var kr. 13.000, som var i samsvar med påtalemyndighetens forslag.

I tillegg, mente påtalemyndigheten at siktede burde idømmes tap av førerretten for førerkortpliktig motorvogn i et tidsrom av seks måneder.

Førerkort

Dette var ikke retten enig i, da en El-sparkesykkel, sett i relasjon til en bil, utgjør i så måte en begrenset trafikkfare. Dommeren fastsatte dermed «tapet» av siktedes førerkort til tre måneder fra den dagen dommen er rettskraftig.

Det bemerkes herfra at overtredelse av vegtrafikkloven § 10 («fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller Statens vegvesen») medfører nærmest en automatisk inndragelse av førerkortet for en periode av minst tre måneder.

Siktede godtok dommen, og den er dermed rettskraftig. Han har ikke tidligere vært bøtelagt eller straffet for trafikale forhold. Rettsboken sier intet om hvorfor siktede forsøkte å unngå politiets kontroll av ham.

iNyheter.no kontaktet siktede.

– Hvorfor løp du fra stedet, da du politiet oppnådde kontakt med deg?

– Jeg vet ikke egentlig, jeg fikk rett og slett panikk. Ikke lenge før denne hendelsen, hadde jeg blitt stoppet for å ha kjørt i kollektivfeltet. Dette resulterte i et meget negativt verbalt møte med norsk politi, svarer han.

– Hadde du «en bønne» (hasjisj) i lomma, eller var du eventuelt påvirket av alkohol og/eller andre berusende stoffer?

– Nei, jeg var edru, og hadde ikke noen ulovligheter på meg. Jeg har i bunn og grunn ingen andre adekvate unnskyldninger hvorfor jeg løp fra politiet og ikke ønsket å snakke med dem.

– Hva skjedde etter at du hadde løpt fra politiet?

– Jeg reiste hjem til min mor. I ettertid fikk jeg via naboer beskjed om at fire politibetjenter hadde hamret på min leilighetsdør – hvorpå de etter hvert tok seg inn i mitt soverom via et stillas på utsiden av leiligheten.

– Hvordan fant politiet ut at det var du som hadde ført/kjørt denne EL-sparkesykkelen den aktuelle dagen du «sprintet» fra politiet?

– Det er et godt spørsmål. Det har også jeg i ettertid lurt på. Muligens på grunn av et vitneutsagn, samt opplysninger fra «appen» på min telefon tilhørende EL-sykkelfirmaet.

– Det er tydelig at politiet i ettertid har nedlagt ressurser på å avdekke hvem du egentlig var. Hva er din kommentar i så måte?

– I dag, når du ringte, satt jeg sammen flere venner og diskuterte hva er det egentlig politiet driver med, og ikke minst prioriterer. Daglig henlegges voldsovergrep med kjent gjerningsmann over en lav sko – men, en «El-sparkesykkelfører» skal de på død og liv etterforske, blottlegge og straffefølge!

Ny forskrift
Den 15. juni 2022 trådte det i kraft en ny forskrift om krav til liten elektrisk motorvogn, noe som blant annet betyr at ruspåvirket kjøring med liten el-sparkesykkel nå er straffbart etter de alminnelige reglene om ruspåvirket kjøring av motorvogn i vegtrafikkloven § 31 jf. § 22 første ledd.

I utgangspunktet skal straffenivået følge de samme reglene som gjelder for alle typer motorvogner, hvor straffen settes i samsvar med graden av ruspåvirkning, og hvilken fare den konkrete kjøringen medførte.

Bakgrunnen for at vegtrafikkloven § 22 første ledd ble utvidet til å omfatte små elektriske motorvogner, var at en betydelig andel av ulykkene som har forekommet med små elektriske kjøretøyer har vært knyttet til promillekjøring.

Dette utløser også bruk av tapsforskriften som er hjemlet i vegtrafikkloven og som er nærmere regulert i kapittel 3 – «tapstidens lengde» – ved kjøring i påvirket tilstand med motorvogn.

Dersom vedkommende ikke har førerkort vil det være sperrefrist som er aktuelt iht. vegtrafikkloven § 24 a annet ledd.

Tråsykkel

Kjøring i påvirket tilstand med tråsykkel (også tråsykkel med elektrisk hjelpe motor) kan ikke straffes som «promillekjøring» etter vegtrafikkloven § 22 første ledd. Denne paragrafen forutsetter at det er benyttet en «motorvogn».

Men, sykler du i fylla og volder en ulykke, vil det kunne reageres strafferettslig etter vegtrafikkloven § 21 og etter den generelle aktsomhetsregelen i vegtrafikkloven § 3.

I ovennevnte tilfelle vil det ikke gjelde bestemte krav til påvirkning. Her vil jeg anta at det må mer enn 3-4 pils til før det blir aktuelt å statuere et strafferettslig ansvar.

Imam med sterk advarsel etter norsk-somalisk jentes død: – Foreldrene har sviktet sitt barn

mest lest