ND vil fullføre befaring: AfD-politiker Lena Kotré kommer tilbake

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 31. august 2025 | 18:01

Lena Kotré fra det tyske partiet AfD vender tilbake til Oslo fredag 5. september, bare tre uker etter at hun måtte evakueres fra Grønland da en truende mobb omringet følget hennes.

Denne gangen inviterer Norgesdemokratene også med seg Oslos ordfører, Anne Lindboe (H), for å delta på turen.

Det var Rabulisten som først omtalte saken.

Ny runde i Oslo sentrum

Ifølge Norgesdemokratene på X starter spaserturen på Grønland klokken 13:00. Derfra går ruten via Youngstorget, Storgata og Karl Johans gate, før avslutning på Eidsvolls plass klokken 14:30.

På Youngstorget planlegges appeller, mens partiet etterpå vil være tilgjengelig på stand.

Partileder i Norgesdemokratene, Geir Ugland Jacobsen, sier til Rabulisten at arrangementet handler om trygghet, ytringsfrihet og demokrati. Han håper at denne gangen blir stemningen roligere enn sist.

Les også: AfD og Norgesdemokratene ble evakuert fra Grønland: – Kunne blitt slått ihjel

Ble evakuert av politiet

Under den forrige spaserturen 15. august ble Kotré og følget hennes møtt av flere hundre motdemonstranter på Grønland. Blant de mest synlige var Rødt-politiker Sofia Rana, som også jobber som rådgiver ved Antirasistisk Senter.

Stemningen ble raskt opphetet, og politiet fryktet at situasjonen kunne utvikle seg til fysisk konfrontasjon.

– Vi fryktet en fysisk konfrontasjon. Det ønsket vi ikke, derfor valgte vi å evakuere, uttalte operasjonsleder Mikael Dellemyr til Aftenposten.

Kotré reagerte sterkt på det hun mente var manglende vilje fra politiet til å sikre ytringsfriheten.

– Det er galskap hvis folks sikkerhet ikke lenger kan garanteres her, sa hun til TV 2.

Les også: Norgesdemokratene angrepet av pride-aktivister i Kristiansand

Politisk symbolmarkering

Målet med befaringen er å møte folkevalgte, media og lokalbefolkningen for å diskutere «trygghet, fellesskap og byutvikling».

– Vi opplevde sist at stemningen ble unødvendig opphetet, og vi er overbevist om at dette ikke er representativt for Oslo som by. Nå ønsker vi å legge til rette for en inkluderende og åpen møteplass, der alle kan delta på en god måte, uttaler Ugland Jacobsen i en pressemelding gjengitt av Rabulisten.

Norgesdemokratene understreker at Kotrés retur viser at partiet ikke lar seg skremme til taushet. De mener hendelsene i august illustrerer hvordan politiske meningsmotstandere forsøker å kneble debatten.

Denne gangen er Oslos ordfører Anne Lindboe invitert til å holde appell på Eidsvolls plass og å «vise oss sitt gamle nabolag», som partiet formulerer det.

mest lest