Ordførere slår alarm: Havneindustri i økonomisk krise

Avatar photo
Publisert 5. november 2022 | 21:39

Russiske fiskebåter nektes adgang til en rekke havner. Det får ordførere til å reagere.

Adgangsnekten kommer av sanksjoner Norge og EU har vedtatt mot Russland som følge av Ukrainakrigen. Men det er langt fra bare Russland sanksjonene går ut over: De skaper også utfordringer for lokalindustrien, blant annet i Harstad og Sortland.

Dagbladet har fått innsyn i dokumenter som viser at det har blitt kalt inn til hastemøte mellom fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) og en ordfører fra hans eget parti, Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal. Hun i følge en epost avisen har sett, rettet sterk kritikk til sin egen statsråd.

Myndighetene sparker beina under oss, rapporterer næringslivet. 

Det lokale hevneverkstedet frykter nedbemanning og permitteringer ettersom det ikke lenger kommer russiske fiskebåter. De utgjorde omtrent halvparten av deres oppdrag.

«På kort tid føler vi derfor at myndighetene sparker beina under våre markedsmuligheter på en måte som setter bedriften i en svært vanskelig situasjon», står det i en e-post fra et lokalt havneanlegg, videreformidlet fra Ap-ordføreren til regjeringen 7. oktober, skriver Dagbladet.

Nå ønsker Harstad-ordføreren «dialog om mulige unntak, avbøtende tiltak eller utsatt iverksettelse».

Les også: Vil ikke diskutere regjeringsdeltakelse: – Må bare bli bedre på å kommunisere

En annen bekymret ordfører, er Karl-Erling Nordlund (Sp) fra Sortland. Han forteller også at sanksjonene byr på økonomiske utfordringer for deres kommunale havneforetaket.

– Dette svekker økonomien for havna og for kommunale foretak der og skaper usikkerhet for de ansatte. Det er en reell problemstilling, sier Nordlund til Dagbladet.

Selv om flere havner blir påvirket av sanksjonene mot Russland, er det imidlertid ikke alle. Kirkenes, Tromsø og Båtsfjord får unntak.

På spørsmål fra Dagbladet om hva regjeringen vil gjøre med situasjonen, svarer havminister Bjørnar Skjæran (Ap) avledende.

Regjeringen kom tidligere i år kom med en pakke for å hjelpe bedrifter som tidligere har jobbet mye med det russiske markedet. Den inneholder blant annet lånegarantier og distriktsrettede virkemidler, skriver Skjæran i en e-post til Dagbladet.

– Innstramningen av havneforbudet var nødvendig for å sikre at norske havner og Norge ikke blir et transittland for å frakte varer ulovlig til Russland. Begrensningen av antall anløpssteder vil sikre at kontrollmyndighetene kan gjennomføre kontroll på en mest mulig hensiktsmessig måte.

Skal arrangere debattmøte om profeten Muhammed: – Politiet tror det går greit

mest lest