Renaults kommende toppmodell 5 Turbo 3E er en høylytt og tydelig hyllest til selskapets modeller fra 1980-tallet. Men denne er helelektrisk, og vil by på mer kraft. Mye mer.
Den franske bilprodusenten har nylig bekreftet at modellen skal i produksjon, men vil ikke si noe om når lanseringen skjer, hvor mange som skal bygges og hvilken prislapp vi kan forvente.
Ifølge Renault får den sitt eget understell så vel som karosseri i karbonfiber for å hjelpe med å spare vekt. Kroppen bærer preg av et såkalt «widebody» design hvor hjulbuene er uthevet for å gi et mer sporty og agressivt utseende. De karakteristiske luftinntakene og den lave, aerodynamiske profilen gjør at bilen neppe vil gjemmes bort i trafikkbildet.
I tillegg til at bilen får over 500 hester har Renault bekreftet at den får to motorer, begge på bakakselen, og at den tar deg til 100 km/t i løpet av 3,5 sekunder. Foran sitter det dekk i dimensjon 245/35 ZR20, mens det bak sitter et sett 275/35 ZR20.
Detaljer om rekkevidde og batteri er foreløpig ukjent. Største batteripakke i den vanlige R5 er 52 kWt som gir rekkevidde på i overkant av 400 kilometer. Bilen har kun to seter, og vil være utstyrt med et sikkerhetsbur, skriver Elbil24. Den har også et hydraulisk håndbrekk, i motsetning til de fleste moderne biler med elektronisk håndbrekk som fratar deg alle muligheter for en god gammeldags brekksladd.
Ifølge Renault kan vi vente mer info om den nye modellen på nyåret. Nettstedet BilNorge.no skriver at spesifikasjonene som er kunngjort tyder på begrenset produksjon og en 7-sifret pris.
Renaults nye «hot hatch» er ikke det første forsøket på å lage en elbil som ser ut som futurisk retrobil. Jeep, BMW, Volkswagen og Peugeot er blant de som har lekt med lignende konsepter.
Her kan du se Renault-sjefen Luca de Meo vise frem den nye Renault 5 Turbo 3e sammen med designeren, Gilles Vidal:
