Antropologen David Graeber kom opp med konsept om «bullshit-jobber». Mange nordmenn mener de har slike «idiotjobber» på egen arbeidsplass viser en ny undersøkelser.
Graebers teori kom ut boka Bullshit Jobs: A Theory (2018), der han hevdet at en betydelig andel av dagens arbeidsplasser er meningsløse og skaper lite eller ingen verdi for samfunnet.
Begrepet bullshitjobber refererer til jobber som de som utfører dem selv mener er unødvendige eller meningsløse. Graeber argumenterte for at disse jobbene ofte oppstår i byråkratiske systemer, finanssektoren, konsulentbransjen og andre serviceyrker der ansatte føler at de rett og slett ikke bidrar med noe viktig.
Nesten halvparten opplever at kolleger bidrar lite, mens ledelsen ser gjennom fingrene med det.
Det kom frem under Vestlandskonferansen tirsdag. Der presenterte Menon Economics en rapport bestilt av Sparebanken Vest.
– Vi hadde en uggen følelse av det engelske begrepet «bullshit jobs», der byråkrati og rapportering øker mer enn reell verdiskaping. Funnene er alarmerende! 46 prosent svarer at på deres arbeidsplass sitter det folk og løser det jeg ville kalt idiotoppgaver, sier konserndirektør Siren Sundland i Sparebanken Vest ifølge TV 2 som har fulgt konferansen.
Og norske ledere tar ikke tak i problemet, skal vi tro svarene.
Kun 16 prosent mener lederne innfører tiltak.
– Det er krevende å ta upopulære beslutninger som leder. Men hvis alle forstår at målet er å skape større verdi for kunder og mening for ansatte, så tror jeg at det går an å flytte oss steg for steg, sier Sundland.
Hun påpekte under konferanser at arbeidskraften er Norges mest verdifulle ressurs. Mer enn oljen.
Finansdepartementet anslår at nordmenns samlede, kollektive arbeidskraft utgjør 65 % av nasjonalformuen vår.
– Det tilsvarer svimlende 70.000 milliarder kroner. Det er tre og et halvt oljefond. Da er det svært alarmerende at 46 prosent svarer at det på deres arbeidsplass sitter flinke folk og utfører oppgaver som alle vet ikke skaper verdi for kunden eller brukerne, sa Sundland til de 1600 tilhørerne på konferansen ifølge NRK.
Fem typer bullshitjobber
Graeber kategoriserte slike jobber i fem hovedtyper:
- Lakeier (flunkies) – Jobber som eksisterer for å få andre til å føle seg viktige, som unødvendige assistenter eller resepsjonister.
- Vaktposter (goons) – Ansatte i jobber som kan virke aggressive eller manipulerende, som PR-konsulenter eller lobbyister.
- Lappere (duct-tapers) – Folk som løser problemer som egentlig ikke burde eksistere, som interne «brannslukkere» i bedrifter.
- Bokførere (box-tickers) – Jobber som handler om å skape en illusjon av produktivitet gjennom rapportering og skjemaer.
- Taskmakere (taskmasters) – Unødvendige mellomledere som skaper nye oppgaver for å rettferdiggjøre sin egen eksistens.
Et samfunnsproblem
Ifølge Graeber er bullshitjobber mer enn bare et irritasjonsmoment; de har alvorlige samfunnsmessige konsekvenser. Mange som arbeider i slike roller opplever dyp frustrasjon, tap av mening og psykiske helseproblemer. Han stilte spørsmålet: Hvis vi har teknologi og ressurser til å redusere arbeidstiden, hvorfor bruker vi da så mye av livet på arbeid vi selv oppfatter som meningsløst?
Graebers forskning har fått mye oppmerksomhet for å utfordre tradisjonelle ideer om arbeid. Hans budskap er at samfunnet bør omstrukturere arbeidslivet, redusere unødvendig byråkrati og legge mer vekt på arbeid som faktisk skaper verdi.
Er din jobb en bullshitjobb?
Graeber inviterte leserne sine til å reflektere over dette spørsmålet. Er arbeidet ditt viktig? Hvis ikke, hvorfor eksisterer det? Og hva kunne du brukt tiden din på hvis du var frigjort fra meningsløst arbeid?
