Aftenposten trekker en reklame for avisen etter kritikk fra Palestinakomiteen, skriver Kom24.
Reklamen viser en turistresort med teksten «Gaza?» over, hvor Aftenpostens logo er bygget inn i bildet.
Statsviter Gada Azam ble krenket etter at hun fikk øye på reklamen da hun var ute og gikk på Grünerløkka i Oslo tirsdag. Azam opplever reklamen som en normalisering av Trumps uttalelser.
– Jeg har familie som er blitt drept, min tante, hennes mann, fire søskenbarn og barnebarn av tantene mine er drept. Søsteren min er hjemløs og onkelen min bor i telt. Det er klart at år man ser noe sånt, så gjør det meg sint og det vekker mange vonde følelser, sier hun til nettstedet Kampanje.
Jonas Bals, fagleder i LO og historiker, raser mot reklamen i et innlegg på Facebook.
– Dette er det jævligste jeg har sett siden reklameskiltene inntok byrommet i Oslo. Håper Aftenposten får dem fjernet sporenstreks, skriver han.
På X renner også reaksjonene inn:
– Er det ingen voksne hjemme? skriver en person.
– Helt uspiselig, skriver en annen.
Til Dagbladet sier Aftenpostens kommersielle redaktør, Eirik Hammersmark Winsnes, at reklamen er en kommentar til Trumps kontroversielle forslag for utbygging på Gaza.
– Annonsen er del av en større reklamekampanje hvor vi griper fatt i temaer og problemstillinger i nyhetsbildet som Aftenposten dekker. Vi har lignende annonser om Ukraina, Russland, USA, EU og andre temaer.
Han understreker til avisen at annonsen ikke er et uttrykk for at Aftenposten støtter Trumps forslag, eller et forsøk på humor.
– Målet med annonsen har vært å skape assosiasjoner og interesse for Aftenpostens journalistikk om en stor og pågående nyhetshendelse. Vi ønsker at oppmerksomheten skal handle om alvorlige nyhetshendelser. Men de neste dagene vil vi fjerne akkurat denne annonsen og heller bruke flere av de andre i kampanjen fremover.