Over halvparten av nordmenn opplever at politikere og medier overser det som virkelig betyr noe i hverdagen. Samtidig viser valgkampanalysen at helse – velgernes viktigste sak – nesten ikke fikk oppmerksomhet, mens formueskatten dominerte overskriftene.
Samtidig oppgir én av tre unge at de henter valginformasjon fra sosiale medier.
Det skriver Opinion i en pressemelding.
Mistet kontakten med folk flest
Hele 57 prosent av nordmenn mener politikerne overser det som er viktig for folk flest, og 53 prosent mener det samme om mediene, viser en ettervalgsundersøkelse fra Opinion.
Flere menn enn kvinner mener oversikten svikter: 62 prosent av menn mener politikerne overser viktige saker, mot 52 prosent av kvinnene. Når det gjelder medier, mener 56 prosent av menn og 49 prosent av kvinner at de stort sett overser det som er betydningsfullt.
Velgere som støtter Frp, Rødt eller mindre partier, er overrepresentert blant dem som føler at mediene overser folk flest. På den andre siden har personer med mastergrad eller høyere utdanning oftere en mer positiv vurdering av medienes dekning, ifølge undersøkelsen.
Helse troner høyest på listen over hva velgerne mener er viktigst – med 23 prosent som sier helse er blant de tre viktigste sakene for partivalg ved årets stortingsvalg. Innen helse skiller mangel på helsepersonell og psykisk helse seg ut, men disse temaene har fått lite plass i valgkampens mediedekning, ifølge en medieanalyse fra Geelmuyden Kiese.
Medieanalysen viser at utenrikspolitikk, skatter og avgifter, samt klima og miljø er de mest dekkede temaene i valgkampen. Formueskatten har vært spesielt fremtredende.
– Det ble skrevet flere artikler om formueskatten fra 1. august og frem til valgdagen, enn resten av året samlet. Det er ingen tvil om at det ble en vinnersak blant norske redaktører, og resultatene fra Opinions undersøkelse viser også at det ble en viktig sak for mange velgere, sier Mathias Fløtaker, seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese, i pressemeldingen.
Les også: Sjeføkonom retter hard kritikk mot Støre: – Uheldig og misvisende
Unge vender seg til sosiale medier
Sosiale medier spiller en stadig større rolle, særlig blant de unge. Av de mellom 17 og 29 år oppgir hele 31 prosent at de har brukt influencer- eller politikkrelatert innhold på sosiale medier som kilde for valginfo, sammenlignet med 14 prosent i befolkningen generelt.
Plattformene Facebook, Instagram og TikTok er mest brukt for slike innhentinger, der TikTok er spesielt populær blant de unge.
Maria Rosness, rådgiver i Opinion, advarer om at disse funnene peker mot et forventningsgap mellom befolkningen og maktaktørene: Når mange føler seg oversett, og unge får informasjon fra mindre kvalitetssikrede kilder, øker faren for polarisering og mistillit.
Tallene peker mot et økende gap mellom hva folk opplever som viktig i hverdagen og hva som dominerer den politiske og mediale dagsordenen. Dersom avstanden fortsetter å øke, kan både tilliten til demokratiet og oppslutningen om de tradisjonelle mediene stå i fare.
