Ser håp i Gaza – roser Trumps rolle

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 7. oktober 2025 | 07:48

Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) sier det nå er den beste muligheten på to år for å få slutt på krigen mellom Israel og Hamas – og peker på president Donald Trump som en nøkkelperson i prosessen, skriver VG.

– Jeg er forsiktig optimist. Fredsplanen det jobbes med nå er det mest lovende jeg har sett på disse to årene, sier Eide til avisen.

Ifølge Eide pågår det intense forhandlinger i Kairo, med Qatar, Egypt og USA som tilretteleggere. Han bekrefter at både Israel og Hamas er til stede, men at de ikke forhandler direkte. Forhandlingene bygger på den planen Trump tidligere la frem.

– Den planen har mange gode elementer i seg. Amerikanerne virker svært dedikerte til at dette skal lykkes, sier utenriksministeren.

Eide mener det er et sjeldent samstemt internasjonalt engasjement bak planen, med støtte fra både arabiske, muslimske og europeiske land.

– Trump har vært konsistent i budskapet til begge parter. Han har bedt israelerne gå med på ting de tidligere ikke ville, som å avstå fra annektering og videre okkupasjon, sier Eide til VG.

Han understreker samtidig at det fortsatt kun er snakk om et forslag, ikke en endelig avtale.

mest lest