En uttalelse fra NTNU-professor Bassam Hussein om 7. oktober har skapt sterke reaksjoner. Under et foredrag i regi av Sosialistisk Forum omtalte han hendelsen som «den vakreste ting som har skjedd i vårt århundre». Det var Document.no som først omtalte saken.
Universitetsledelsen tar tydelig avstand fra uttalelsen og understreker at den ikke representerer institusjonen.
– NTNUs styre har tidligere fordømt terrorhandlingene 7. oktober og bortføringen av gisler fra Israel. Så Husseins syn representerer på ingen måte NTNU, sier dekan Vikas Thakur ved Fakultet for ingeniørvitenskap til Dagen.
Ble sagt på et arrangement som privatperson
Hussein deltok på arrangementet som privatperson, og NTNU var ikke arrangør. Ifølge ledelsen faller uttalelsene utenfor hans faglige virke ved universitetet.
Samtidig presiserer NTNU at ansatte har ytringsfrihet innenfor lovens rammer, og at saken ikke nødvendigvis får konsekvenser.
– NTNU var heller ikke med som arrangør. Temaet for hans innlegg hadde ingen sammenheng med hans forskning og undervisning ved universitetet, sier Thakur.
Møter kraftig kritikk
Uttalelsene har møtt kritikk, blant annet fra Israels ambassade i Oslo. Også i offentligheten har flere reagert på ordbruken.
I etterkant har Hussein selv moderert budskapet. I en kommentar skriver han at han ikke ser 7. oktober som en seier, og beskriver vold og sivile tap som dypt tragisk.
