Japan trapper opp kjernekraft-satsing – 15 år etter Fukushima

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 5. mai 2026 | 13:11

Japan åpner nye kjernekraftverk, 15 år etter Fukushima-ulykken som førte til full stans i landets satsing. Landet har nå 15 reaktorer i drift igjen, og arbeider videre med å få flere tilbake på strømnettet.

Etter jordskjelvet og tsunamien som rammet Fukushima Daiichi-anlegget i 2011, ble alle Japans reaktorer stengt ned. Ulykken utløste omfattende evakueringer og førte til sterk motstand mot kjernekraft i befolkningen.

Nå har utviklingen snudd.

Energibehov og importavhengighet driver utviklingen

Japan er i stor grad avhengig av importert energi, særlig naturgass, som står for rundt 30 prosent av strømproduksjonen. Nesten all gassen importeres, noe som gjør landet sårbart for internasjonale konflikter og forstyrrelser i energimarkedene.

Samtidig har økt geopolitisk uro og svingninger i energimarkedene bidratt til å styrke argumentene for kjernekraft, som kan erstatte deler av gassforbruket og redusere avhengigheten av importert energi, ifølge Politico.

Også økende etterspørsel etter strøm trekkes frem som en faktor.

Ifølge U.S. Energy Information Administration er rundt 15 reaktorer nå i drift, mens flere fortsatt er under vurdering eller godkjenningsprosesser. Før Fukushima hadde Japan over 50 reaktorer i drift.

Den nyeste reaktoren, Kashiwazaki-Kariwa 6, gikk i kommersiell drift våren 2026, etter å ha vært ute av drift siden Fukushima-ulykken i 2011.

Gjenåpningen av reaktorer skjer gradvis og under strengere sikkerhetskrav enn før ulykken. Reaktorene må gjennom omfattende godkjenninger før de kan tas i bruk igjen.

Utviklingen markerer dermed et tydelig skifte fra full nedstenging til gradvis gjenoppbygging av kjernekraft som energikilde.

Les også: Italia vil gjeninnføre kjernekraft etter 40 år

Fra full stans til ny energipolitikk

Kjernekraft var tidligere en bærebjelke i japansk energiforsyning, men ble i praksis faset ut etter 2011. Nå har myndighetene igjen løftet kjernekraft frem som en viktig del av energimiksen.

Samtidig er motstanden fortsatt til stede i deler av befolkningen, og gjenåpningen skjer i et landskap preget av både energibehov og erfaringene fra Fukushima-ulykken.

Japan beveger seg dermed fra full nedstenging etter 2011 til en gradvis oppbygging av kjernekraft igjen – drevet av behovet for stabil energiforsyning og lavere importavhengighet.

mest lest