Samtaler i Sveits – Trump rasler med sablene

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 22. juni 2026 | 01:03

Bare dager etter at USA og Iran undertegnet memorandumet om forståelse (MoU) som satte punktum for krigen, møttes partene søndag i Sveits for å starte arbeidet med den endelige avtalen. Samtidig sendte Donald Trump en ny og skarp advarsel til Teheran.

Ifølge Reuters møttes USAs visepresident JD Vance og iranske representanter på luksusresorten Bürgenstock i Sveits. Samtalene skjer innenfor rammen av den midlertidige fredsavtalen som ble inngått mellom de to landene i forrige uke.

Men optimismen ble raskt overskygget av nye spenninger. Iran kunngjorde i helgen at landet igjen har stengt Hormuzstredet for skipstrafikk, og varslet samtidig at de ikke ønsker å diskutere atomprogrammet under de pågående møtene.

Trump svarte med en direkte trussel mot Iran på Truth Social.

– Iran må umiddelbart stoppe sine høyt betalte stedfortredere i Libanon fra å skape problemer. Hvis de ikke gjør det, vil vi slå Iran svært hardt igjen, akkurat som vi gjorde i forrige uke – bare hardere!!!, skrev presidenten.

Bakgrunnen er de fortsatte kampene i Libanon, der Israel gjennomfører angrep mot mål knyttet til Hizbollah, mens den Iran-støttede gruppen fortsetter å avfyre raketter mot israelske mål.

Iran hevder på sin side at USA ikke har oppfylt løftet om å få stanset kamphandlingene i Libanon, og bruker dette som begrunnelse for å holde Hormuzstredet stengt.

Den midlertidige avtalen mellom USA og Iran skulle blant annet sikre fri skipstrafikk gjennom Hormuzstredet og bidra til å stanse konflikten som tidligere i år brakte de to landene til randen av en større regional krig.

Søndagens fredssamtaler er de første direkte møtene siden avtalen ble inngått, men Trumps ferske trusler illustrerer hvor skjør våpenhvilen fortsatt er.

mest lest