Iran sa nei: Men olje fortsatte å strømme gjennom Hormuz i helgen

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 22. juni 2026 | 10:24

Millioner av fat olje fortsatte å passere gjennom Hormuzstredet i helgen, selv etter at Iran hevdet at den strategisk viktige skipsleden var stengt.

Ifølge Bloomberg viser skipsdata at fem fullastede supertankere, med en samlet transportkapasitet på rundt åtte millioner fat olje, var på vei inn i eller gjennom Hormuzstredet lørdag og søndag.

Skipene brukte en rute som går tett langs kysten av Oman, før de sluttet å sende automatiske posisjonssignaler. Ett av skipene skal senere ha begynt å sende signaler igjen tidlig søndag, etter å ha nådd Omanbukten.

USA og Iran med motstridende versjoner

Situasjonen i Hormuzstredet har de siste dagene vært preget av motstridende meldinger fra Washington og Teheran.

Iran har hevdet at stredet er stengt, og at landet har kontroll over farvannet. USA avviser på sin side at Iran har lykkes med å stanse trafikken.

Søndag kveld kom melding fra Geneve om at partene igjen var enige om å holde Hormuzstredet åpent.

Les også: Enige om å holde Hormuzstredet åpent

US Central Command opplyste lørdag at 17 millioner fat olje hadde passert gjennom Hormuzstredet, til tross for meldinger i iranske medier om at stredet var stengt.

Bloomberg skriver at dersom alle de observerte tankskipene faktisk kommer seg gjennom, vil det støtte det amerikanske militærets påstand om at USA kan beskytte den sørlige ruten langs kysten av Oman.

Denne ruten er viktig fordi Iran hevder at den nordlige korridoren er den eneste tillatte ruten gjennom området.

Også Reuters melder om flyt av olje i helgen.

Tankskip gikk «mørke»

Blant skipene Bloomberg omtaler, er Gulf Sunrise, som frakter om lag to millioner fat saudisk råolje til Japan. Skipet befant seg søndag i Omanbukten, ifølge automatiske sporingssignaler.

Bloomberg skriver at Gulf Sunrise forsvant fra sporingsskjermene nær det smaleste punktet i Hormuzstredet lørdag, før det senere dukket opp igjen.

Også tankskipet Angola B, lastet med olje fra De forente arabiske emirater, ble sist observert ved Musandam-halvøya lørdag. Musandam er en omansk enklave som stikker ut i Hormuzstredet.

Et annet skip, Monaco Loyalty, hadde ennå ikke nådd det smaleste punktet i stredet da det sluttet å sende signaler lørdag.

To mindre tankskip, Nordic Cross og Nordic Pollux, begge av Suezmax-klassen med kapasitet på rundt én million fat hver, sendte sist signaler tidlig søndag fra en posisjon som tydet på at de var på vei langs den omanske ruten.

Skipsfarten vurderer risikoen

Hormuzstredet regnes som verdens viktigste flaskehals for oljetransport. Store mengder olje fra Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater, Kuwait, Irak og Qatar passerer gjennom stredet på vei til verdensmarkedet.

Bloomberg skriver at rederier, handelsaktører og oljeprodusenter nå forsøker å vurdere om det er trygt å fortsette trafikken gjennom området.

En liaison mellom mariner og skipsfarten opplyste tidlig lørdag at fartøyer kunne passere på den omanske siden når som helst på døgnet, så lenge de gjorde posisjonen sin synlig.

Meldingen ble sendt ut før Iran hevdet at Hormuzstredet var stengt.

Oman-ruten blir avgjørende

De siste observasjonene tyder på at skipstrafikken i praksis fortsetter langs ruten nær Oman, selv om Iran forsøker å fremstille situasjonen annerledes.

Samtidig foregår det samtaler i Sveits om en mulig fredsavtale mellom partene.

For oljeaktørene er imidlertid det avgjørende spørsmålet ikke bare hva Iran eller USA sier, men hva som faktisk skjer i farvannet.

mest lest