Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun mener det ikke bør innføres nasjonale krav om å heise pride-flagg ved norske skoler, skriver Dagen.
Bakgrunnen er en sak ved Lundamo skole og barnehage i Melhus, der rektor Ann Karin Høyland valgte å ikke flagge med pride-flagg i juni. Beslutningen skapte reaksjoner både lokalt og nasjonalt.
En nasjonal debatt
Saken ble løftet til Stortinget av KrFs Joel Ystebø, som stilte spørsmål om hvordan regjeringen vil hindre at rektorer havner i et krysspress mellom ulike forventninger og hensynet til skolens politiske uavhengighet.
I sitt svar understreker Nordtun at skoler står fritt til å markere pride dersom de ønsker det.
– Utdanningsdirektoratet har vært tydelig på at pride-måneden er en god anledning til å lære om likeverd, respekt og trygghet for alle mennesker. Dette er jeg enig i, svarer Nordtun.
Tvinger ingen til å flagge
Samtidig gjør hun det klart at det ikke finnes nasjonale krav om slike markeringer, og at hun ikke ønsker å innføre dem.
– Det er imidlertid ingen nasjonale føringer om at dette skal gjøres, og jeg mener heller ikke det bør innføres slike føringer, skriver statsråden.
Ifølge Dagen understreker kunnskapsministeren at skoler som velger å markere pride, bør gjøre det på en måte som inkluderer alle elever.
