EU kan allerede neste år få sine første deportasjonssentre utenfor Europa for avviste asylsøkere og migranter.
Det sier Danmarks statsminister Mette Frederiksen til Financial Times.
Frederiksen, som lenge har tatt til orde for såkalte «returhuber», sier at flere europeiske land nå samarbeider med European Commission om å få på plass sentrene.
– I 2026–27 vil vi se den første returhuben utenfor Europa. Jeg tror vi vil klare det innen det neste året, sier hun til avisen.
Ifølge FT støttet 19 EU-land nylig planer om å opprette mottaks- og deportasjonssentre i tredjeland etter modell av Italias omstridte anlegg i Albania.
Frederiksen mener Europa må flytte håndteringen av masseinnvandring utenfor kontinentets grenser.
– For første gang er vårt syn at dette må løses utenfor Europa. Det er den største endringen i hele denne debatten, sier hun.
Planene møter motstand fra blant andre Frankrikes president Emmanuel Macron, som advarer mot å bruke EU-midler på slike ordninger.
Forslaget har samtidig fått støtte fra flere høyrepartier i Europa. Da Europaparlamentet nylig behandlet regelverket for returhubene, ropte enkelte representanter «Send dem tilbake» fra salen, ifølge Financial Times.
Frederiksen avviser kritikken og hevder at sentrene skal drives i tråd med internasjonal lov og europeiske menneskerettighetsstandarder.
– Det vil være et senter utenfor Europa, men på europeiske vilkår, sier den danske statsministeren.
