President Donald Trump retter nå skytset mot amerikanske oljeselskaper etter at oljeprisen har falt kraftig de siste dagene uten at bensinprisene har fulgt etter.
I et innlegg på Truth Social onsdag morgen norsk tid anklaget Trump selskapene for å holde prisene kunstig høye og varslet etterforskning.
– De store oljeselskapene senker ikke bensinprisene i takt med det kraftige fallet i oljeprisen de betaler. Prisene på råolje faller som en stein. Med andre ord blir kundene flådd, skrev Trump.
Presidenten opplyser at han har bedt Justisdepartementet om å undersøke saken.
– Jeg har instruert Justisdepartementet til umiddelbart å begynne å se på dette. Bensinprisene bør begynne å falle mye raskere enn det jeg ser nå, skrev han.
Oljeprisen faller
Utspillet kommer samtidig som oljeprisen fortsetter nedover.
Ifølge Trading Economics falt Brent-oljen onsdag mot 76 dollar fatet, nær nivåene som gjaldt før den siste opptrappingen av konflikten i Midtøsten.
Bakgrunnen er at stadig flere tankskip igjen begynner å passere gjennom Hormuzstredet etter fremgang i fredsforhandlingene mellom USA og Iran.
Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO opplyser at de har mottatt sikkerhetsgarantier som kan gjøre det mulig for hundrevis av fartøy å forlate Persiabukta via Hormuzstredet.
Samtidig melder Det internasjonale energibyrået (IEA) at De forente arabiske emiraters oljeeksport tidlig i juni var tilbake på nær 85 prosent av nivået før konflikten.
Iran-olje tilbake på markedet
Markedet reagerer også på at Trump-administrasjonen har gitt en ny 60-dagers dispensasjon som gjør det mulig for internasjonale kjøpere – inkludert amerikanske raffinerier – å kjøpe iransk råolje og raffinerte produkter.
Økte forventninger om oljeleveranser har bidratt til å presse prisene ned.
Samtidig har Iran og Oman startet samtaler om et felles rammeverk for trafikken gjennom Hormuzstredet. Blant temaene som diskuteres er mulige avgifter for skipspassasje, noe som skaper usikkerhet i energimarkedene.
Vil ha billigere bensin før velgerne går til urnene
Trump har gjentatte ganger framhevet lave energi- og drivstoffpriser som en viktig del av sin økonomiske politikk.
Med mellomvalget i november på vei inn i valgkampens sluttfase kan bensinprisene bli et stadig viktigere tema for Det hvite hus.
Nå sender presidenten et tydelig signal til oljebransjen:
– Kundene blir flådd, og det kommer jeg ikke til å akseptere, er budskapet fra Trump.
