Rubio trekker en rød linje

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 25. juni 2026 | 03:08

USAs utenriksminister Marco Rubio advarer Iran mot å bryte løftene som ble gitt under forhandlingene i Sveits. Dersom Teheran ikke holder ord, sier han at president Donald Trump har flere virkemidler klare – blant annet å gjeninnføre sanksjonene.

Rubio møtte pressen onsdag etter samtaler med ledere fra Gulf-landene. Han understreket at den amerikanske lettelsen i oljesanksjonene mot Iran kun er midlertidig og varer i 60 dager.

– Dette er et midlertidig tiltak. Vi forventer at de oppfyller forpliktelsene de ga i Sveits. Dersom de ikke gjør det, har presidenten mange alternativer til rådighet, blant annet å reversere sanksjonslettelsene, sa Rubio.

Han gjorde det samtidig klart at Washington ønsker en diplomatisk løsning – men bare dersom Iran følger opp det de har lovet.

– Hvis vi skal få en avtale, må det være en ekte avtale, og det må være en god avtale. Hvis Iran ønsker det, er USA åpne for det. Hvis ikke, vet presidenten hvilke alternativer han har.

Avviser iransk plan for Hormuzstredet

Rubio avviste også enhver tanke om at Iran skal kunne kreve betaling fra skip som passerer gjennom Hormuzstredet.

– Jeg tror hele verden vil være imot enhver ordning som krever betaling for å bruke en internasjonal vannvei. Presidenten har vært krystallklar. Det kommer ikke til å skje, sa han.

Han sa han forventer at samtlige medlemsland i Gulf-samarbeidet (GCC) vil støtte fri navigasjon gjennom det strategisk viktige sundet.

– Jeg kjenner ikke til ett eneste land som støtter avgifter for å bruke Hormuzstredet.

Lover å ikke svikte allierte

Under pressekonferansen understreket Rubio at USA ikke kommer til å inngå noen avtale som svekker sikkerheten til amerikanske allierte i Midtøsten.

– Vi kommer ikke til å gjøre noe som undergraver sikkerheten til våre langvarige allierte i regionen. Våre sikkerhetsgarantier er ikke bare løfter. De er reelle. Vi har soldater, luftvern og militære kapasiteter utplassert i disse landene.

Ifølge Rubio skal alle viktige beslutninger i forhandlingene drøftes tett med partnerlandene.

Atominspektører må inn

Rubio gjentok at Iran har forpliktet seg til å slippe internasjonale atominspektører inn i landet.

– Det må skje. Det er en forpliktelse de har påtatt seg, og den må de holde, sa han.

Han opplyste samtidig at de tekniske arbeidsgruppene etter planen møtes igjen i Sveits mot slutten av neste uke for å fortsette arbeidet med atomprogrammet, sanksjonene og de øvrige delene av avtalen.

Avviser spekulasjoner om Israel

Rubio ville heller ikke kommentere medieopplysninger om at Israel skal forsøke å undergrave den pågående diplomatiske prosessen.

– Israel vet nøyaktig hva vi arbeider med. Alle våre partnere i regionen kjenner presidentens røde linjer og hans posisjon. Jeg vet ikke hvilke rapporter det siktes til, sa han.

Vil styrke Libanons hær

Et annet tema var situasjonen i Libanon, der USA forsøker å mekle mellom Israel og libanesiske myndigheter.

Rubio sa målet er at den libanesiske hæren gradvis skal overta kontrollen i områdene der Hezbollah opererer.

– Libanesisk territorium skal kontrolleres av Libanons legitime regjering, ikke av en terrorgruppe som Hezbollah. Jo mer territorium den libanesiske hæren kan sikre, desto mindre behov vil Israel ha for å være der, sa han.

Han understreket at dette vil bli en gradvis prosess, blant annet gjennom opprettelse av såkalte pilotsoner der den libanesiske hæren overtar ansvaret steg for steg.

Arbeider for å få amerikanere hjem

Rubio fikk også spørsmål om amerikanere som fortsatt sitter fengslet i Iran.

– Vi tar opp spørsmålet om urettmessig fengslede amerikanere ved enhver anledning. President Trump har en enestående rekord når det gjelder å få amerikanske borgere løslatt, og det vil fortsatt være en av våre høyeste prioriteringer, sa utenriksministeren.

mest lest