Oljeprisen har rast etter fredshåp mellom USA og Iran. Men Arctic Securities-analytiker Ole-Rikard Hammer mener markedet kan ha tatt lettelsen på forskudd.
– At prisfallet signaliserer at «krisen er over», baner vei for en kraftig rekyl, skriver Hammer i et notat, ifølge Dagens Næringsliv.
Analytikeren mener markedet har blitt for optimistisk, samtidig som oljelagrene i USA er på et «ubehagelig lavt» nivå. Han peker også på Russland som en joker, der produksjonsproblemer kan gi ytterligere press på oljeprisen.
Ifølge Hammer er den oppdemmede oljeetterspørselen nå på et nivå man ikke har sett siden covid-pandemien.
– Etter vår vurdering varte ikke prishoppet lenge nok til å skape et permanent etterspørselsskifte. Den globale økonomien har håndtert stormen godt, skriver han.
Hammer mener kombinasjonen av lave amerikanske lagre, økende etterspørsel og usikkerhet rundt russisk produksjon kan føre til et nytt kraftig løft i oljeprisen de kommende månedene.
Fakta: Oljelagrene i USA
De kommersielle råoljelagrene i USA falt med 6,1 millioner fat i uken som endte 19. juni.
Lagrene var da nede i 412,1 millioner fat, som ifølge EIA er omtrent 7 prosent under femårssnittet for denne tiden av året.
Ved oljeknutepunktet Cushing i Oklahoma falt lagrene til rundt 19 millioner fat, det laveste nivået siden 2014.
De samlede amerikanske råoljelagrene, inkludert den strategiske petroleumsreserven, falt til rundt 743,3 millioner fat. Ifølge Trading Economics er dette det laveste nivået siden oktober 1984.
Den strategiske petroleumsreserven var på rundt 331,2 millioner fat etter en reduksjon på 9,1 millioner fat i samme uke.
Kilder: U.S. Energy Information Administration (EIA), Weekly Petroleum Status Report, Reuters og Trading Economics.
