To personer er pågrepet i Polen etter mistanke om svindel med EU-midler knyttet til et klima- og energiprogram.
Saken gjelder det polske «Clean Air Programme», som skal gi støtte til boligeiere for å bytte ut forurensende varmesystemer og gjøre boliger mer energieffektive.
Nå etterforsker Den europeiske påtalemyndigheten EPPO, mulig svindel for 795.000 euro, ifølge en pressemelding. Det tilsvarer rundt 9 millioner norske kroner.
Av dette skal tilsvarende 7 millioner kroner være fra EU-midler.
Den ene av de to mistenkte skal ha representert to selskaper som var involvert i prosjekter under Clean Air Programme. Den andre skal ha fungert som agent for selskapene, og hjulpet dem med å finne boligeiere som ønsket støtte gjennom programmet. Vedkommende skal også ha representert boligeierne som inngikk kontrakter med selskapene.
Ifølge etterforskningen skal de to, i perioden fra april 2023 til januar 2025, ha villedet over 40 boligeiere og myndighetene som forvaltet pengene. EPPO mener arbeidet som støtten ble gitt til, enten ikke ble gjennomført i det hele tatt, eller bare delvis gjennomført.
Pengene skal ifølge mistanken ha blitt brukt til de mistenktes egen fordel.
Myndighetene ransaket boligene til de mistenkte og sikret digitale bevis. Etter avhør ble de to løslatt, men satt under polititilsyn. De ble også bedt om å stille økonomisk garanti.
Les også: Massiv bistandssvindel avdekket
Saken føyer seg inn i rekken av etterforskninger der EU-penger til klima- og miljøtiltak skal ha blitt misbrukt.
EPPO opplyser at saken er én av flere etterforskninger knyttet til Clean Air Programme. Programmet er en polsk statlig støtteordning som delvis finansieres av EU, og som skal bidra til lavere utslipp og mer energieffektive boliger.
