Iran hevder at landet har angrepet amerikanske militærmål i både Kuwait og Bahrain etter USAs nye angrep mot iranske mål ved Hormuzstredet.
Ifølge AFP og Al Jazeera sier Irans revolusjonsgarde at amerikanske mål i de to Gulf-landene er angrepet.
Opplysningene kommer kort tid etter at USA rundt midnatt lørdag norsk tid bekreftet nye militære angrep mot Iran.
Missiler og droner
Ifølge Al Jazeera, som viser til iranske IRNA og Tasnim, sier Revolusjonsgarden at både marinen og luftforsvaret deltok i angrepene.
IRGC hevder at de skjøt ballistiske missiler og droner mot den amerikanske Ali Al Salem-flybasen i Kuwait og USAs femte flåte ved Port Salman i Bahrains hovedstad Manama.
Revolusjonsgarden sier at angrepene var et svar på USAs bombing av fem kystområder i Iran.
Kuwait melder om trusler
Kuwaits militære sier at landets luftforsvar svarer på «fiendtlige missil- og dronetrusler».
Myndighetene i Kuwait ber samtidig innbyggerne følge sikkerhetsinstruksene.
Bahrains innenriksdepartement opplyste søndag at flyalarmene var aktivert, og ba innbyggerne søke til nærmeste sikre tilfluktssted mens spenningen i regionen fortsetter å øke.
– Flyalarmen er aktivert. Vi oppfordrer borgere og innbyggere til å forholde seg rolige, søke til nærmeste sikre sted og følge oppdateringer gjennom offisielle kanaler, skrev departementet på X.
USA: Angrep ti militære mål
USAs sentralkommando CENTCOM sier på sin side at amerikanske kampfly har gjennomført angrep mot ti iranske militære mål på flere steder i og nær Hormuzstredet.
CENTCOM har også publisert en kornete svart-hvitt-video som skal vise deler av angrepene.
Ifølge Al Jazeera sier IRGC at USA bombet fem iranske kystområder i den siste angrepsrunden.
Strid om Hormuzstredet
Samtidig øker uenigheten om hvem som skal kontrollere trafikken gjennom Hormuzstredet.
Abas Aslani, seniorforsker ved Center for Middle East Strategic Studies, sier til Al Jazeera at Iran mener USA bryter avtalen mellom partene ved å forsøke å etablere en annen korridor for skipstrafikken.
