Avslørt: Ville kjøpe fri korrupsjonsmistenkt

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 28. juni 2026 | 13:50

Ukrainske myndigheter hevder å ha avslørt et forsøk på å bestikke landets øverste antikorrupsjonsapparat.

En tidligere påtalejurist og flere advokater skal ha stått bak en plan om å betale 3,5 millioner dollar for å få en korrupsjonssak til å forsvinne, skriver OCCRP.

Beløpet tilsvarer rundt 35 millioner kroner.

Ifølge Ukrainas nasjonale antikorrupsjonsbyrå, NABU, skal gruppen ha rettet seg mot en person som allerede var mistenkt i en pågående korrupsjonsetterforskning.

Den tidligere påtalejuristen og advokatene skal ha hevdet at de kunne få saken henlagt ved å bruke pengene til å bestikke påtalemyndigheten SAPO og dommere ved Ukrainas høyeste antikorrupsjonsdomstol. Pengene skulle angivelig betales i flere avdrag.

Myndighetene mener ordningen ble avslørt etter at den tidligere påtalejuristen allerede hadde mottatt et første forskudd på 200.000 dollar fra den mistenkte, skriver OCCRP.

Det tilsvarer rundt 2 millioner kroner.

Etterforskningen er nå ferdigstilt, og saken kan dermed gå videre til rettssak. De involverte er mistenkt for å ha oppfordret til bestikkelser.

Les også: Fant 106 millioner dollar i korrupsjonssak – penger var gravd ned

Saken er særlig oppsiktsvekkende fordi de påståtte bestikkelsene skulle rettes mot nettopp institusjonene som er satt til å bekjempe korrupsjon i Ukraina. SAPO er Ukrainas spesialiserte antikorrupsjonspåtalemyndighet, mens landets høyeste antikorrupsjonsdomstol behandler større korrupsjonssaker.

Ukraina har de siste årene vært under sterkt press fra vestlige partnere for å vise resultater i kampen mot landets betydelige utfordring med korrupsjon, ikke minst som del av landets arbeid for tettere tilknytning til EU.

mest lest