Koster en million for nytt batteri til elbil med nypris på 330.000 kroner

Avatar photo
Publisert 22. september 2024 | 15:55

En liten skrape i batteripakken er alt som skal til for at du risikerer å måtte bytte den for å få elbilen EU-godkjent. Det kan koste deg en million kroner selv på billige modeller.

Gjennomsnittskostnaden for karosseriskader har steget markant de siste årene, til dels på grunn av dyre deler og mer omfattende skader på nyere bilmodeller. Den eksplosive økningen i antall elbiler på veiene har også bidratt til økningen.

De siste årene har prisen på bilforsikring i Norge har økt fra ca 10.000 til 12.000 kroner, til over 20.000 kroner i årspremie. Dette henger sammen med dyrere reparasjoner, skriver TV 2.

Kanalen har snakket med Vidar Brustad, leder for takst og innkjøp i forsikringsselskapet If. Han erfarer at økningen i snittskaden de siste årene ligger betydelig over den generelle inflasjon i samfunnet.

– Ikke bare er delene dyrere, men vi har også komplekse konstruksjoner i forhold til sikkerhet. Vi ser tilfeller der bilfabrikken sier du ikke får lov til å lakkere den lille ripen på støtfangeren, fordi det kan påvirke signaler til sensorer som ligger bak støtfanger. Da risikerer vi at støtfangeren må skiftes i stedet for å repareres.

Men det kan bli enda dyrere. Mye dyrere.

– Nå begynner det å bli en del elbiler som kommer inn til EU-kontroll. Bare en liten skrapeskade på batteripakken kan være nok til at bilen ikke blir godkjent. Da sier enkelte fabrikker at du må skifte batteripakke, og det koster en million kroner på enkelte merker.

Brustad vil ikke nevne navn på modellen han viser til, men han forteller til TV 2 at han har sett en modell med nypris rundt 330.000 kroner hvor en ny batteripakke koster en million kroner.

mest lest