Elendigheten i målingene vil ingen ende ta for Jonas Gahr Støre. Onsdag var det Norstat og Vårt Land som hadde Ap på 18 prosent. Torsdag er det Ipsos og Dagbladet.
Ap får en oppslutning på 18,1 prosent. Det er det laveste Arbeiderpartiet er målt til av Ipsos siden deres forgjengere startet målinger i 1976. Hadde resultatet vært stortingsvalg, hadde det vært det dårligste siden 1906, kan avisen melde.
– Det er et dramatisk dårlig resultat for Ap, sier valgforsker Johannes Bergh.
Ap har bare klart å holde på halvparten av velgerne fra forrige valg.
Høyre fortsetter å gjør det godt, mens trenden fra de siste målingene hvor FrP går litt ned sammenliknet med gode tall i september fortsetter også.
Mest framgang har SV, som stiger 3,9 prosentpoeng til 10,1 prosent.
MDG og Rødt er over sperregrensen og ville sørget for flertall til venstresiden om det var stortingsvalg.
Dagbladet har ikke oppgitt resultatet for «Andre». Onsdag meldte Norstat at de for første gang ga Industri- og næringspartiet (INP) ene egen søyle. Det har ikke Ipsos gjort foreløpig. Oppslutningen til INP er ikke en gang nevnt.
Industri- og næringspartiet (INP) er inne blant de «store»: Får egen søyle hos Norstat
