Hvis du venter med å kjøpe, kan du få mye lavere pris enten det er nybil eller brukt elbil du er ute etter.
EU-parlamentet vedtok for to år siden at det ikke skal selges nye bensin- og dieseldrevne biler fra 2035. Men…
I Norge utgjør elbilsalget 86,8 prosent av alle nybiler hittil i år. Men i resten av Europa, der det ikke finnes tilsvarende subsidier, har folks interesse stagnert.
Ifølge European Automobile Association (ACEA) er markedssandelen for elbiler på 12,6 prosent.
– Elbilmarkedet ute går trått. Tyskere og andre europeere synes elbiler er for dyrt i forhold til biler med fossilt drivstoff, sier analyseansvarlig Jonathan Parr i bruktbilforhandleren Rebil til Finansavisen.
Han peker på flere faktorer. Ladenettverket nedover i Europa er dårlig utbygget, det er fryt for høyere strømpriser. I sommer ble det også innført straffetoll på kinesiske elbiler, som gjør de nye modellene enda dyrere.
Det er subsidier som er forklaringen på at interessen for elbiler er så stor i Norge.
En av konsekvensene av den stagnerende forbrukerinteressen i Europa er at lagrene hoper seg opp. For produsentene har beregnet større etterspørsel.
Dermed legges det press på prisene. Det er logikken i skjæringspunktet mellom tilbud og etterspørsel.
Noe av overskuddet fra Europa finner veien til Norge som bruktimport.
Det er importert 2.498 brukte elbiler frem til august i år. Det er en økning på 132 prosent sammenlignet med samme periode i 2023.
Nå forventes det ytterligere priskutt.
– Bruktbilmarkedet og nybilmarkedet henger sammen og påvirker hverandre. Økt tilbud i bruktbilmarkedet vil alt annet likt bidra til lavere priser på nye biler, men det er også flere andre faktorer som tilsier at vi tror prisene på nye biler skal ytterligere ned den neste tiden, sier Parr.