Lederen for Britiske Green party under voldsom kritikk: – Mente terroristen ble for dårlig behandlet

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 1. mai 2026 | 19:00

Lederen for De grønne i Storbritannia, Zack Polanski, beklager etter å ha kritisert politiets håndtering av et knivangrep i Golders Green. Uttalelsene kom etter at han delte et innlegg i sosiale medier som stilte spørsmål ved politiets maktbruk.

Kritikken førte til kraftige reaksjoner, blant annet fra politiledelsen og egne partifeller. Londons politisjef Mark Rowley anklaget Polanski for å spre feilinformasjon.

Mer enn et døgn senere beklager partilederen.

– Alle i lederposisjoner har et ansvar for å dempe konfliktnivået i en tid med stor spenning, og jeg beklager at jeg delte et innlegg i hast, sier Polanski til The Telegraph.

Han erkjenner samtidig at sosiale medier ikke er riktig kanal for slike vurderinger, og har invitert politisjefen til dialog om hendelsen.

Saken har skapt intern uro i partiet. Flere profiler har tatt avstand fra uttalelsene, og kritikken går blant annet på håndteringen av spørsmål knyttet til antisemittisme.

– Politiets håndtering av akutte situasjoner må vurderes i riktige fora, men jeg aksepterer at sosiale medier ikke er stedet for det, sier Polanski.

Politiet har forsvart sin innsats etter angrepet, der en mann er siktet for drapsforsøk. Hendelsen etterforskes videre.

mest lest