Aftenposten kunne nylig fortelle at et stort flertall av Miljøpartiet De Grønnes profiler fra forrige stortingsvalg har forlatt politikken. Dagens Næringsliv tar på lederplass til orde for at klimakampen må fortsette, og at den nytter.
– Det røyk. Jeg har gitt opp, sier Teodor Bruu til avisen. Han er tidligere talsperson for Grønn Ungdom og forteller at han sluttet å lese nyheter, logget av sosiale medier og mistet troen på at politikken kunne gi resultater.
Og han er ikke alene.
Bare ni av de 54 som toppet MDGs stortingslister i 2021, stiller til valg igjen i 2025. Hele 45 av dem har trukket seg, skriver Aftenposten.
«Det er ikke et alternativ å gi opp,» skriver DN på lederplass som reaksjon på MDG-frafallet.

DN er enig at verden ikke lenger kan «unngå katastrofale klimaendringer.»
«I varmerekordåret 2024 var gjennomsnittstemperaturen på kloden for første gang også 1,5 grader høyere enn førindustrielt nivå. Og verre skal det bli,» skriver avisen anonyme «leder».
De slår videre fast ar oppvarmingen betyr et liv med «mer ekstremvær, flom, dødelige hetebølger, sviktende infrastruktur, tørke, vannmangel, kraftige skogbranner, artsdød, havnivåstigning og naturødeleggelse.»
– Fortsetter menneskeheten som nå, styrer vi mot tre grader. Da kan det dø opp mot 100.000 europeere hvert år i hetebølger. Dersom alle lovede klimatiltak blir virkelighet, kan vi klare 2,6 graders oppvarming, skriver DN-
Og hver tidel er hvert å kjempe for.
– Verden får aldri klimainnrømmelser fra Trump i løpet av hans gjenværende 3,5 år som president. Langt viktigere er det derfor at selv desillusjonerte og klimadeprimerte ekspolitikere ikke mister motet. Kommer Bruu ut av klimadepresjonen, vil han se at det også er sterke krefter som trekker i riktig retning. Hver desimal temperaturstigning gjør livet farligere og vanskeligere for alt liv på planeten. Det er ikke noe alternativ å gi opp, selv når det virkelig butter imot, avslutter DN-lederen.
