– Ap har beskyttet Juul og Rød-Larsen

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 3. februar 2026 | 17:30

Arbeiderpartiet har i årevis beskyttet diplomatparet Mona Juul og Terje Rød-Larsen til tross for deres tette bånd til Jeffrey Epstein, mener professor Hilde Henriksen Waage. Hun hevder kontakten har vært kjent i både UD og Ap fordi den har tjent norske interesser. Det sier hun i et intervju med Klassekampen.

Bakgrunnen er nye opplysninger om Epsteins forhold til paret, blant annet at han før sin død skrev inn deres barn i testamentet og ga økonomisk støtte til prosjekter der de sto sentralt. Waage, som er ekspert på Midtøsten og Oslo-prosessen, mener forbindelsene ikke kan forklares med dårlig dømmekraft alene.

– Det er ikke tale om dårlig dømmekraft. Bandene til Epstein har gagnet norske interesser, og derfor har Ap, Støre og UD beskyttet dem, sier Waage.

Store nettverk

Hun peker på Rød-Larsens og Juuls rolle i å bygge opp Norges omdømme som fredsnasjon, særlig gjennom Oslo-prosessen på 1990-tallet. Ifølge Waage har nettverkene deres i USA vært verdifulle, og det har gjort at grenseoverskridende praksis er blitt tolerert.

Rød-Larsen trakk seg som leder for fredssenteret IPI i 2017 etter anklager om rolleblanding og økonomisk rot. Likevel har Juul fortsatt i sentrale verv og er i dag Norges ambassadør til Jordan og Irak, med ansvar for Palestina.

– Arbeiderpartiet og UD har sett gjennom fingrene med dette fordi de to har vært så viktige for merkevaren Norge som fredsnasjon, sier Waage.

Norges rolle som fredsmegler

Hun mener også at paret har bidratt til å formidle en overdrevet og til dels uriktig fortelling om Norges rolle i fredsprosessen i Midtøsten, en fortelling som senere er blitt forsterket gjennom kulturprosjekter finansiert av Epstein.

Utenriksminister Espen Barth Eide har opplyst at UD nå jobber med å få oversikt over Juuls kontakt med Epstein. Juul har selv sagt at hun har utvist dårlig dømmekraft og tar fullstendig avstand fra Epstein.

mest lest