Venstreorientert redaktør: – De nye elbussene er helt krise i snøkaoset

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 5. januar 2024 | 12:29

Eirik Hoff Lysholm var i mange år redaktør i Dagsavisen, før han overtok roret i Avisa Oslo i 2023. I begge roller har han fremmet «det grønne skiftet». Men i møte med snø og kulde har pipa fått litt frostrøyk.

«De nye elbussene er helt krise i snøkaoset: Går vinningen opp i spinningen?» spør han i en kommentar i Avisa Oslo.

Avisa hans har de siste ukene rapportert om innstilte trikker og busser, folk som har kommet for sent til skole og jobb selskapet Ruter som ikke finner ut av ting.

Han venter seg skadefryd fra nordlendinger som ler av Oslo-folk som stabber i bare noen centimeter med snø. Men heller ikke trange gater og parkerte biler kan forklare eller unnskylde alt, mener han.

Det skyldes faktisk også den politisk forserte overgangen til elektriske busser.

Han viser til Frode Eriksen, bussfører i Unibuss og tillitsvalgt i Oslo Sporveiers Arbeiderforening som i november spådde at med de nye elbussene ville det bli helt krise i sånt vær som er nå.

Fra det tidspunktet ble det satt inn splitter nye elbusser på de mest trafikkerte rutene: 20, 21, 28, 31, 34, 37 og 54. Ut gikk de gamle dieselbussene.

Bussjåfør Eriksen advarte: «De nye bussene spinner på våt asfalt og det har vi sjåfører meldt inn i det uendelige, og venter tålmodig på at det skal bli virkelig vinter og skikkelig glatt».

Elbussene kjører på helårsdekk, og det er ikke minst «klimahensyn» som avgjør.

«Ikke kan vi kjøre med kjettinger heller. Vi skal ha dem om bord, Gud forby, det sier både lover og regler. Og vi kurses rett som det er med praktisk pålegging under ideelle forhold på flat mark. Men moderne bybusser skal være så lave at dørstokken er på høyde med fortauskanten, noe som gjør at plassen i hjulbuen til å kjøre med kjettingen ikke er der. Kravene til dekk er i hovedsak satt med utgangspunkt i klimakrav. Anbudskravene trumfer folkevettet der og», skriver Eriksen.

Den klimaopptatte redaktøren erkjenner nederlaget for politikken han selv driver frem:

«Da må vi nok bare innstille oss på at enda flere elbusser får flatt batteri av kulda og at de også kommer til å stå og spinne i snøen med sine helårsdekk mens bussene i Nord-Norge tar seg lett fram på piggdekk,» skriver han om situasjonen i Oslo.

Elbussene står

Heller ikke i Sverige slipper man konsekvensene av sine egen progressive klimapolitikk.

Torsdag var 34 minusgrader i den nordsvenske byen Skellefteå. Da bke all busstrafikk innstilt mellom klokken 8 og 14. Dette fordi bussene må kjøres innendørs og varmes opp på dagtid. Det kommunale busselskapet har satset stort på elbusser for «bærekraftig kollektivtrafikk og bedre hverdag».

– Elbussene har veldig vanskelig for å holde varmen, sier Marie Larsson, administrerende direktør i Skellefteå buss, til Samnytt.

INYHETER TRENGER DIN STØTTE. TEGN ABONNEMENT ELLER STØTT OSS PÅ VIPPS 763291 BANK 1506.80.92768 ELLER PAYPAL

mest lest