Fremtiden i våre hender reagerer på stereotypiske inndelingen av klær.
Klesgiganter som H&M og Zalando får hard kritikk av miljøorganisasjonen som mener de også bidrar til mer overforbruk, skriver TV 2.
Mens gutter i hovedsak tilbys klær i fargene med blånyanser, er annenhver skjorte for jenter i rosa.
Dette får miljøorganisasjonen til å bli forbannet.
– Vi hadde rett og slett trodd at vi hadde kommet lengre i 2022, sier leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise.
Den kjente kleskjeden H&M får kraftig kritikk for sterke kjønnsforskjeller i barneklær for barn under 10 år.
Slagordene på klærne er kjønnet – gutteklær har blant annet «rask», «potensial» og «surfing», mens jenteklær har «drømme», «love» og «horse».
Dette får Framtiden i våre hender til å rase.
– Jenter er søte og drømmende, mens gutter er tøffe og fremadstormende. Dette innsnevrer handlingsrommet vårt til å være den vi er lyst til å være. Det er veldig synd, sier leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise.
Hun mener barna blir tvunget til å gå med de klærne som er ment for det kjønnet de har.
– Alle barn skal få lov til å gå med det de vil. Men vi reagerer på at det er en tydelig overvekt av enten rosa til jenter eller blå til gutter. Det gjør at de nesten må gå i de klærne, sier lederen.
Les også: NHOs sjeføkonom varsler dystre tider
Pressekontakt for H&M i Norge, Clara Oldenburg, tar kritikken med stor ro, og påpeker at dette ikke er en sak kundene bryr seg noe om.
– Barneavdelingen er delt inn i ulike konseptgrupper basert på kjønn og alder, da flertallet av våre kunder foretrekker å handle på denne måten. Kunder står selvfølgelig fritt til å velge ønsket avdeling, sier hun.
Fremtiden i våre hender er ikke fornøyd med dette svaret.
– De anerkjenner ikke sin egen rolle i å videreføre tradisjonelle kjønnsroller. Jeg synes det er ekstremt passivt. Vi er i 2022, de har en inndeling i jenter og gutteklær, som hører hjemme på 50-tallet, sier Riise.
Hun reagerer også på det faktum at shortsene for jenter er gjennomsnittlig seks centimeter kortere enn guttenes, samt trangere.
– Personlig synes jeg det er nesten ekkelt å tenke på, sier Riise.
Zalando sier at de har som mål om å utfordre stereotyper som kjønnsdelt mote, størrelser og kroppsfasong.
De opplyser at flertallet av kunder fortsatt ønsker kjønnsspesifikk mote.
– Vi jobber med å tilby kundene våre en inkluderende opplevelse. Vi har tatt skritt for å gjøre det bedre, men vi vet også at vi er på en reise og under stadig utvikling. Vi ønsker å lytte og lære. Vårt eget klesmerke for barn, Friboo, vil vi ha tydelig fokus på kjønnsnøytrale kolleksjoner fremover, sier kommunikasjonsrådgiver i Zalando, Gilbert Kreijger.
Støre holder det han lover – nå skal «vanlige folk» få økt skatt