Nå kommer denne med over 1000 hestekrefter

Avatar photo
Publisert 6. april 2023 | 16:36

Dodge Challenger Demon 170 blir verdens kraftigste muskelbil med sine 1025 hestekrefter.

– Dette er den raskeste og kraftigste bilen som noen sinne er masse-produsert og bygd for vanlige veier, opplyste Dodge selv under annonseringen av bilen.

Samtidig som de fleste andre bilprodusenter kastrerer bilparkene sine ved å redusere størrelsen på brenselsmotorene, går den amerikanske bilprodusenten Dodge mot strømmen. De har i flere år puttet enorme bensinslukere under panseret på sine biler. Bilene produserer også vanvittig mye kraft.

I USA tenker nemlig bilprodusentene litt annerledes om hvordan en motor skal bygges, sammenlignet med deres konkurrenter i Europa og Asia. Mens andre bilprodusenter forsøker å hente ut så mye kraft som overhodet mulig fra små og drivstoffgjerrige motorer, så kjører amerikanerne på med gigantiske V8’ere med slagvolum opptil både fem og seks liter.

Årsaken til dette stammer både fra forskjeller mellom kontinentene i skatte- og avgiftspolitikk på bil, og at amerikanerne gir blaffen i hva EU foreslår av regler som begrenser lyd.

Muskelbil fra helvete

I 2015 lanserte de Dodge Challenger Hellcat med 707 hestekrefter. Siden den gang har bilprodusenten stadig forsøkt å slå sine egne rekorder.

Hellcat-modellen ble avtronet av Demon-modellen med sine 840 hestekrefter i 2017.

Nå skal altså 2023 modellen, kalt Demon 170, ha bikket over til et firesifret antall hestekrefter.

Disse bilene er så kraftige at de til og med kan løfte fremhjulene fra bakken under akselerasjon, om man presser gasspedalen i gulvet under riktige forhold, og med skreddersydde «drag-hjul».

Dodge har med Demon 170 også satt Teslas raskeste bil, Model S Plaid, i skammekroken:

Demon 170

  • 0-60 (målt i amerikanske «miles per hour») på 1,66 sekund
  • Pris (før avgifter): 1.010.000 kroner
  • Vekt: 1,95 tonn
  • Hestekrefter: 1.025
  • Toppfart: 340 kmh (ikke offisielt bekreftet)

Model S Plaid

  • 0-60 (målt i amerikanske «miles per hour») på 1,99 sekund
  • Pris (før avgifter): 1.200.000 kroner
  • Vekt: 2,16 tonn
  • Hestekrefter: 1.020
  • Toppfart: 282 kmh

Dodge selv sier de kun skal produsere 3300 eksemplarer av den vanvittige Demon 170-modellen. Den skal dessuten leveres hovedsakelig til det Amerikanske og Canadiske markedet.

Artikkelen fortsetter under bildet

Dodge Challenger har ikke endret mye på designet siden tredje-generasjonen av modellen ble introdusert i 2008. Her avbildet, en Dodge Challenger Hellcat i Primm, Nevada. Foto: Stig Even Lillestøl.

Til tross for den elleville ytelsen disse bilene tilbyr, så er de, tro det eller, faktisk ganske billige.

I 2017 kostet en Hellcat med sine 707 hestekrefter bare 51.290 amerikanske dollar, som det året utgjorde omtrent 423.000 norske kroner.

Men før du får noen gode ideer, kan du vite at hvis du forsøker å registrere en slik bil i Norge, så skal politikerne ha over en halv million kroner i avgifter.

Les også: Enighet i EU om forbud mot fossilbiler fra 2035

I 2020 skrev TV 2 om en Hellcat som var til salgs i Arendal. Den kunne kjøpes uten skilter for 650.000 kroner.

Ville du derimot ha skilter på den, ble prisen mer enn doblet på grunn av avgiftene til staten. Totalprisen landet da på 1.375.000 norske kroner. Avgiftene var altså på 675.000 kroner.

Neste års Demon 170 er imidlertid noe dyrere. Den starter på 96.666 amerikanske dollar, som bli litt over én million norske kroner med dagens valuta – før avgifter.

Vil du ha soltak på bilen derimot, ber Dodge om latterlige 100.000 kroner ekstra. Det utgjør hele 10 prosent av bilens verdi.

Årsaken til at prisen på denne tilleggsfunksjonen er så svimlende høy, skal angivelig være at Dodge selv ønsker å fraråde folk fra å bestille biler med soltak, ettersom det går imot DNAet til en slik bil.

Et soltak ville også hevet bilens vektsenter, noe som vil svekke bilens sportslige kjøreegenskaper med mikroskopiske marginer.

– Ikke nødvendig med fartsgrenser (+)

mest lest