Milliardtap i flere offentlig støttede grønne selskaper har satt fart i debatten om statens rolle i det såkalte grønne skiftet. Utviklingen har gitt ny kraft til kritikken om at staten bruker skattebetalernes penger på prosjekter markedet selv ikke ville satset på.
Sylvi Listhaug kritiserer de rødgrønnes industripolitikk, hvor hun viser blant annet til konkursen i Morrow Batteries, tap i Statkrafts venturesatsinger og store underskudd i andre grønne prosjekter.
– Dette er ikke et enkelttilfelle. Dette er et mønster, skriver Listhaug på Facebook.
Milliardtallene bak kritikken
Bakgrunnen er blant annet at Statkraft har tapt over 1,3 milliarder offentlige kroner de siste to årene gjennom sin venturesatsing på grønne oppstarts- og vekstselskaper.
Samtidig har flere profilerte grønne industriprosjekter slitt tungt.
Tidligere denne uken begjærte Morrow Batteries oppbud etter å ha mottatt omfattende offentlig støtte og lån, inkludert 1,5 milliarder kroner i statlig lån fra Innovasjon Norge i desember 2024.
Listhaug trekker også frem det børsnoterte ladeselskapet Mer, der Statkraft er største eier. Selskapet har over tid levert store underskudd. Hun viser videre til Norsun, som har gått konkurs, og biodrivstoffsatsingen på Tofte, der det er satset rundt 680 millioner kroner.
– 1,3 milliarder kroner av folkets penger. Morrow: Konkurs. Norsun: Konkurs. Ladeselskapet Mer: Over en milliard i underskudd. Biodrivstoffabrikken på Tofte: 680 millioner skutt inn, og det rakner. Alt finansiert av staten. Alt finansiert av deg og meg, skriver Frp-lederen.
Les også: Listhaug etter Morrow-konkursen: – Kjernen i Aps klimapolitikk har implodert
Gambling med folkets penger
Hun mener utviklingen viser problemene med at staten forsøker å styre frem nye industrielle satsinger gjennom subsidier, offentlige investeringer og statlig risikoeksponering.
– Det finnes ikke ett privat investeringsfond i Norge som ville plassert pengene sine slik. Ikke ett, skriver Listhaug på Facebook.
Frp har over flere år kritisert regjeringens grønne industrisatsinger og advart mot at staten bruker store summer på prosjekter som ennå ikke har bevist lønnsomhet.
Slike satsinger har tidligere blitt omtalt av statsminister Jonas Gahr Støre som en del av «kjernen i Arbeiderpartiets klimapolitikk», og Morrow ble blant annet løftet frem som et symbol på det grønne industriskiftet i Norge.
Begge batterisatsingene har siden fått store problemer. Freyr la ned batteriplanene i Mo i Rana, mens Morrow nå er konkurs.
Listhaug mener staten nå må trekke lærdom av utviklingen.
– Det norske folk har i årevis blitt fortalt at staten skal lede den grønne omstillingen, at politikere og byråkrater vet bedre enn markedet hvilke selskaper som fortjener milliardene. Det går ikke akkurat veldig bra.
– Hvorfor mener Arbeiderpartiet og de andre partiene at de er bedre til å vurdere hvilke investeringer som lønner seg enn profesjonelle investorer som risikerer egne penger?
Les også: Offentlig milliardstøttede Morrow er konkurs: – Nå må vi lære av dette
Hva staten egentlig burde bruke pengene på
Folkets skattepenger burde heller vært brukt på statens kjerneoppgaver, argumenterer FrP-lederen.
– Jeg vil heller bruke disse pengene på noe folk faktisk merker. Kortere køer på sykehuset. Flere politifolk i gatene. En eldreomsorg som ikke svikter dem som har bygd dette landet. En skole der ungene lærer å lese og regne. Et sterkt forsvar som trygger landet, og skatte og avgiftslettelser som gir folk bedre økonomi og redusert press på inflasjon og rente.
Listhaug avslutter innlegget med å hevde at utviklingen bekrefter Frps kritikk av den statlige industripolitikken.
– Det er kjerneoppgavene. Det er det staten skal gjøre. FrP har sagt dette lenge. Denne saken er dessverre et nytt bevis på at vi hadde rett, avslutter hun.
Konkursen i Morrow og de nye tapstallene fra Statkraft ser ut til å tilspisse debatten om hvor langt staten bør gå i å subsidiere frem nye grønne industrisatsinger preget av høy finansiell risiko.
Les også: Wiborg til iNyheter: – Vi ble stemt ned i årevis. Nå får vi rett
