Byrådsleder Roger Valhammer (Ap) kunngjorde i dag at han trekker seg som byrådsleder i Bergen, og byrådet går av.
Bakgrunnen for dette er flere alvorlige barnevernssaker den siste tiden.
– Det er jeg som har hatt og har ansvaret for det som skjer på min vakt, sier Roger Valhammer under pressekonferansen.
Byrådslederen begynte innlegget sitt med å vise til flere av sakene.
– Vi står her i kveld på grunn av en liten syv år gammel gutt. Han ble bundet fast i sin egen seng. Han ble liggende for lenge, sa Valhammer innledningsvis.
Les også: Solvang fikk luksuscruise av norsk milliardær
Valhammer sier han ikke ønsker å gå på igjen som byrådsleder heller. Han vil heller ikke ta gjenvalg i 2023, sier han.
– Dersom Arbeiderpartiet ønsker å stille en ny byrådslederkandidat, er det opp til partiet å peke på en person, sier han.
Valhammer gikk av dagen etter at fem parti i Bergen hadde møte for å diskutere mistillitsspørsmålet mot byrådsleder Roger Valhammer.
Til sammen 37 representanter er kjent å støtte mistillit mot byrådslederen, fra Rødt, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Folkets parti FNB og KrF, ifølge Bergens Tidenende.
