På tre år har avgiftene på flere vanlige elbiler økt med mellom 12 000 og 110 000 kroner.
–De siste tre årene har avgiftene kommet raskt både på å kjøpe og eie elbil. Det er en uheldig utvikling, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF i en pressemelding.
I 2022 var det avgiftsfritt å kjøpe elbil, mens 2020 var det siste avgiftsfrie året for å eie en elbil. Fra nyttår i år ble det innført kjøpsavgifter og moms på elbiler. For biler under 500 000 kroner må du betale vektavgift, og biler over 500 000 får i tillegg moms på kjøpesummen over 500 000. Dette har gjort elbilene flere titalls tusen kroner dyrere.
– Selv en moderat elbil har gått opp 12 000 kroner på grunn av vektavgiften, sier Handagard.
Sviktende bilsalg
I vårt eksempel har vi plukket ut en Peugeot e-208 som har gått opp nær 12 000 kroner i pris. Storselgeren Tesla Model Y som så vidt bikker 500 000 kroner har fått avgift og moms på nær 26 000 kroner i tillegg. Premiumbilene Audi Q8 e-tron og BMW iX xDrive50 har gått opp henholdsvis 71 457 kroner og 116 677 kroner.
– Avgiftsøkningene kombinert med prisstigning og renteøkninger har ført til at utskiftningen av bilparken til elbiler går tregere, mener Ingunn Handagard.
Les også: Elbilinteressen flater ut
Hun viser til at bilsalget har gått kraftig ned det siste året. Både husholdningenes økonomiske situasjon og de økte avgiftene kan spille inn. Hittil i år er bilsalget ned 9,4 prosent målt mot fjoråret, viser tall fra OFV. Derfor mener NAF det er viktig å ikke skru opp avgiftene på elbiler nå. I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen holde vektavgiften på elbil på dagens nivå.
– Når regjeringen skal komme til enighet med SV om budsjettet, må de ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler, sier Handagard.
Dyrere å eie elbil
For tre år siden betalte elbiler ingenting i trafikkforsikringsavgift, bedre kjent som årsavgiften. Siden da har denne avgiften blitt innført raskt. Får regjeringen det som den vil, kommer du til å betale mer i årsavgift for en elbil enn en bensin- eller dieselbil i 2024.
– Regjeringen har nå i to statsbudsjett stukket store kjepper i hjulene for å nå målet om å kun selge elbiler som nye biler fra 2025, sier Handagard. – Vi mener avgiften på å eie elbil ikke burde være høyere enn avgiften på å eie en bensin- eller dieselbil, sier hun.
Les også: Ny undersøkelse: Halvparten vurderer bytte ut elbilen med fossilbil
Det har også blitt dyrere å kjøpe brukt elbil. Tidligere var det ingen omregistreringsavgift. Så kom en rask innføring med delvis omregistreringsavgift i mai 2022, før det ble full omregistreringsavgift for brukte elbiler fra 1. januar 2023.