I dag finnes det 2,8 millioner registrerte personbiler i Norge. En fjerdedel av disse er elektriske. Andelen er høyere i Norge enn noen andre land i verden.
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) deler tall de har hentet fra Statens Vegvesen. Her fremkommer det at elbilandelen viser et svært høyt tempo i elektrifiseringen av bilparken.
– Norge er verdensledende i andel elbiler, ingen andre er i nærheten. Det skiftet vi har sett de siste årene, hadde aldri skjedd uten insentiver og avgifter som har satt fart i utviklingen, skriver direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV i en mail til iNyheter.
Samtidig som elbilandelen i personbilparken totalt nå ligger på 25 prosent, ser andelen elbiler i nybilsalget ut til å ha stabilisert seg på rundt 90 prosent.
OFV mener dette bør tas i betraktning ettersom myndighetenes mål er at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler fra 2025. Organisasjonen mener utflatingen kan være et tegn på at vi ikke når dette målet innen årsskiftet, og sannsynligvis ikke i løpet av 2025 heller.
– Derfor er det viktig at myndighetene er varsomme med å røre de elbil-insentivene vi fortsatt har, skriver Solberg Thorsen.
Han frykter at dersom regjeringen innfører høyere avgifter og et lavere innslagspunkt for moms på elbiler, vil det bremse elbilsalget ytterligere. Dagens regler gir moms på beløpet over 500.000 kroner ved kjøp av elbil.
OFV-direktøren viser og til at elbilistenes tilgang på kollektivfeltene nylig ble fjernet i Oslo-området, bompengerabattene er kraftig redusert og ikke mange kommuner har fortsatt gratis parkering for elbiler. Samtidig som elbilfordelene er tatt bort eller kraftig redusert, er gjerne de siste kjøperne de vanskeligste å overbevise, mener han.
Etter at personbiler med dieselmotor ble «favorisert» gjennom avgiftsendringer i 2007, vokste de raskt i antall: Fra drøyt tre hundre tusen i 2005, til over 1,2 millioner i 2020. Nå synker antallet dieselbiler relativt raskt, og i dag er det drøyt en million slike personbiler.
Den norske bilparken har vært gjennom store endringer de siste tjue årene, og elbilveksten har for alvor skutt fart. Nå er altså hver fjerde personbil helelektrisk.
– Kanskje bør vi stille spørsmålet om 90-95 prosent elbiler i nybilsalget er høyt nok – enn så lenge. Det er behov for en miks i drivlinjer. Ikke minst i et beredskapsperspektiv, noe vi for eksempel så i vinter, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Samtidig minner OFV-direktøren om at en del fortsatt trenger noe annet enn det dagens elbiler og infrastruktur tilbyr. Det kan være greit å ha i bakhodet ennå en stund framover.