Etter en betydelig nedgang i salget av elektriske biler har tyske myndigheter besluttet å gjeninnføre økonomiske insentiver for å stimulere interessen for elbiler.
Denne beslutningen kommer som en direkte reaksjon på en dramatisk nedgang i salget av elektriske kjøretøy, som i juli opplevde et fall på 37 prosent sammenlignet med samme måned året før.
Den kraftige tilbakegangen i elbil-salget i Tyskland skal hovedsakelig skyldes fjerningen av kjøpsinsentiver for elbiler, noe som har gjort elektriske biler betydelig dyrere enn deres forbrenningsmotor-kolleger.
Det samme mønsteret har blitt observert i andre europeiske markeder, inkludert Sverige, hvor etterspørselen etter elbiler også har avtatt.
Gjeninnføring av skattefradrag
For å motvirke den negative utviklingen har tyske myndigheter besluttet å gjeninnføre insentiver som gir betydelige skattefradrag. Nye elbiler og nullutslippskjøretøy vil kvalifisere for skattefradrag på opptil 40 prosent av kjøpsverdien det første året etter kjøpet.
Dette fradraget vil gradvis reduseres over de påfølgende årene, med et fradrag på seks prosent det sjette året etter kjøpet.
I tillegg vil elektriske og utslippsfrie firmabiler med en verdi på opptil 95.000 euro være berettiget til fradraget, en økning fra den tidligere grensen på 75.000 euro.
Dette tiltaket, som anslås å koste tyske staten omtrent 465 milliarder kroner i tapte skatteinntekter årlig frem til 2028, er designet for å revitalisere markedet og opprettholde Tysklands forpliktelse til EUs mål om å fase ut salg av nye biler med forbrenningsmotor etter 2035.
Det var Motor som først omtalte nyheten i Norge.
Europeiske bilprodusenter justerer strategier
Samtidig som myndighetene i Tyskland tar grep for å fremme elbiler, har flere europeiske bilprodusenter måttet justere sine elbilstrategier i lys av den reduserte etterspørselen.
Volvo, som tidligere hadde som mål å bli et helelektrisk merke innen 2030, har nå signaliserte at denne overgangen sannsynligvis vil ta lengre tid. Andre store bilprodusenter som Mercedes, Volkswagen, Stellantis og Renault har også annonsert at de vil fortsette utviklingen av forbrenningsmotorer i flere år fremover, til tross for deres tidligere planer om en raskere overgang til elektrisk mobilitet.
Volkswagens finansdirektør, Arno Antlitz, bemerket at mens fremtiden er elektrisk, er ikke fortiden over.
Bilprodusentenes strategiskifte reflekterer den pågående realiteten i bilindustrien, hvor produsenter må balansere langsiktige mål, press fra myndigheter og de umiddelbare økonomiske utfordringene de står overfor.
Les også: Reduserer elbilambisjoner etter svak etterspørsel
Utfordringer for elbilmarkedet
Den svake etterspørselen etter elbiler er del av en større trend hvor bilprodusenter globalt har måttet justere sine ambisjoner på grunn av økonomiske faktorer som inflasjon, høyere renter, og kostnader knyttet til batteriteknologi.
Forsinkelser på grunn av mangel på halvledere og utilstrekkelig infrastruktur for lading har også bidratt til utfordringene.
Med myndighetene som tar i bruk kostbare incentiver til kjøp av elbiler, og bilprodusentene som tilpasser sine strategier, gjenstår det å se hvordan disse tiltakene vil påvirke den langsiktige utviklingen av elbilmarkedet og overgangen til en såkalt bærekraftig bilindustri.