– Når vi ser slik pseudovitenskap i skolen, må vi kjempe for barna våre

Avatar photo
Publisert 9. september 2022 | 20:27

Vi bør vurdere konsekvensene som kan medføre eksponeringen av kjønnsforvirring, samtidig som vi ivaretar elever med kjønnsidentitetsproblematikk, skriver lærer Miriam Jørgensen i et debattinnlegg i Aftenposten.

Det er nemlig i Solaris 3–4 som brukes i naturfag elevene må lære om «kjønnsidentitet».

I boken står det: «babyer kan ikke fortelle om de føler seg som gutt eller jente. Legene bestemmer hvilket kjønn babyen har ved å se om de har jentetiss eller guttetiss.»

«Kjønnsidentiteten din er din egen tanke om hvem du er, og hvordan du ser deg selv. Du kan tenke på deg selv som gutt eller jente, eller ikke vite helt. Du kan ønske å bli kalt han, hun eller hen, eller hva du vil» står det også i naturfagsboken.

– Fremstillingen av kjønn og kjønnsidentitet i nyere lærebøker er problematisk på flere måter. Det er et stort behov for at disse vurderes grundig og kvalitetssikres. Bent Høie (H) hevder i Stavanger Aftenblad 15. juni at det ikke er faglig grunnlag for at 8-åringer kan bli forvirret. Det blir for naivt. Først på sikt vil vi kunne se følgene av skolens opplæring i denne tematikken, skriver Jørgensen i sitt innlegg.

Skaper reaksjoner på Facebook

En annen som reagerer på innholdet i barneskolepensumet, er Kjetil Rolness. Han påpeker på Facebook at de nye lærebøkene på barneskolen blander kjønn og kjønnsidentitet, og erstatter biologisk vitenskap med individuelle følelser.

I kommentarene under innlegget til Rolness skriver en person:

– Jeg liker hvordan boken forklarer «hvilke klær, hårfrisyre og hva du leker med kan vise hvilken kjønnsidentitet du har». Glem rommelige kjønnsroller og at både gutter og jenter kan være på alle slags vis.

Les også: Brann i fire biler i Kristiansand

En annen person skriver:

– Det er synd NRK-serien Hjernevask ikke går i reprise hvert år. Det burde komme en oppdatert versjon av denne i folkeopplysningens tjeneste – men når kjønnstullet kommer ovenifra og ned (takk til Høyre), kan vi vel ikke vente at NRK er like villige til å gi kritiske stemmer like mye oppmerksomhet som for tolv år siden. Nei, her må det noen skandaler til ala Keira Bell før vi kan forvente noen endring.

Biologer er bekymret for utviklingen

Colin Wright er utdannet som evolusjonær biolog, og har lenge vært en kritisk stemme som har kjempet mot det han kaller «pseudovitenskap» rundt kjønn og seksualitet.

– Med en gang du ser slik pseudovitenskap i skolen til barna dine, så må du ta affære. Dette er skadelig tull som ikke hører hjemme i den offentlige skolen. Dette vi ikke forsvinne med mindre vi kjemper tilbake. Det er på tide å være modig og stå opp mot denne vranglæren, skriver Wright på Twitter som svar til noen som forteller at barnet hans nå må lære seg at det finnes flere enn to kjønn.

Han mener også at kjønnsidentitet er pseudovitenskap.

Wright har også skrevet en artikkel kalt «sex er ikke et spektrum» som tilsvar til det anerkjente tidsskriftet Nature.

I denne artikkelen kritiserer Wright bruken av «kjønns-kakemannen» i skolen, som er veldig lik den kakemannen den norske skolen nå bruker i pensumet for fjerdeklassinger.

– Bruken av denne kakemannen kommer som følge av en fundamentalt misforstått forståelse av hvordan biologisk kjønn fungerer. Biologisk kjønn hos mennesker er et binært system, skriver Wright.

– Medieomtale bidrar til å holde liv i transfenomenet

Den politiske kommentatoren Ann Coulter påpekte nylig at transseksualitet er et fenomen som særlig rammer unge jenter, og da hovedsaklig døtrene til hvite, progressive kvinner.

Hun tror transfenomenet drives av hormonelle tenåringsjenter med et sterkt behov for sosial inkludering og bekreftelse, og at årsaken som ligger bak den astronomiske økningen av jenter som vil skifte kjønn er sosial påvirkning fra omgivelsene til disse jentene.

Hun tror også at konstant medieomtale av transseksuelle bidrar til å holde dette psykogeniske fenomenet gående.

Enda en forening bryter med Märtha Louise

mest lest