Oslo Havn med krav om landstrøm til cruiseskip

Avatar photo
John M. Johansen
Journalist
Publisert 10. oktober 2022 | 04:19

Cruiseskipene som legger til i Oslo må kutte utslipp.

Fra og med neste høst vil det ikke lenger legge til cruiseskip ved Søndre Akershuskai, men ved Revierhavna hvor det bygges landstrømanlegg, skriver Dagsavisen.

– Oslo Havn jobber målbevisst for å kutte utslipp. Landstrømanlegget vil bidra positivt til Oslo Havns mål om 85 prosent utslippskutt innen 2030, sier Marthe Scharning Lund, styreleder i Oslo Havn.

– Vi vil også ha en «gulrot» i form av rabatter ved å legge til kai. Men vi har en mottaksplikt i Oslo, og kan ikke nekte skip uten landstrøm å legge til. Men jeg tror at rederiene som bruker Oslo Havn, vil være en del av fremtiden, og vil bygge om til landstrøm, sier hun.

EU har foreslått at skip i EU-land utelukkende må bruke landstrøm innen 2030. Landstrømanlegget på Revierkaia i Oslo skal bygges og være klar til bruk innen 2025.

Fagansvarlig shipping og Arktis i Bellona, Sigurd Enge, er glad for denne nyheten.

– Dette er noe vi har jobbet for lenge. Dette er helt nødvendig for Oslo og cruisetrafikken, og er en vinn-vinn-situasjon, sier han, og legger til:

– Cruisenæringen har økonomi til å være med på å dra det grønne skiftet fremover. Vi trenger alle løsninger for å kutte utslippene.

Blir stopp for de største skipene

– Revierkaia kan håndtere skip med en lengde på maks tre hundre meter og dybdebegrensning på 8,4 meter. Dette sammen med færre cruisekaier vil gjøre at vi i fremtiden ikke kan ta imot de aller største cruiseskipene eller samme antall slik vi gjør i dag sier Marthe Scharning Lund.

– De aller største skipene kan i noen år til legge til ved Filipstadkaia. Men når den planlagte byutviklingen for fullt er i gang der, blir også den muligheten borte, sier styrelederen.

Kritiske

MDG er kritiske til cruisetrafikken, og bystyrerepresentant Eivind Trædal ønsker å avvikle all cruisetrafikk til Oslo.

– Vi er blitt enige i byrådet om å redusere antall anløp til Oslo, og jeg ser fram til vi får det på plass. Så er det også bra at det kommer landstrøm til de skipene som legger til kai. Jeg har forstått det slik at landstrømanlegget vil kunne at det kan flyttes dersom man ønsker å endre havnestrukturen i framtida. Så lenge vi har cruisetrafikk til Oslo er det bra at vi reduserer utslippene fra anløpene mest mulig, sier Trædal.

– Cruiseturisme er vel den minst bærekraftige turistnæringen som finnes. Her flyr folk fra andre verdensdeler for å seile gigantiske skip opp og ned norskekysten, og de fraktes rundt i forurensede dieselbusser i byene for å se stedets severdigheter, sier han, og legger til:

– Et annet poeng er at cruiseturistene legger lite penger igjen i det lokale næringsliv. De bor og spiser på skipene, og bruker lite penger i land.

Miljødirektoratet: Torv-forbud kan kutte utslipp av klimagasser

 

mest lest