Oslo ble sist vinter rammet av store utfordringer i busstrafikken. Elbusser gikk tomme for strøm og flere busser slet med å manøvrere glatte veier. Nå hevder Ruter at de er bedre forberedt på kommende vinter.
Kraftig snøfall og lave temperaturer førte til kaotiske tilstander i hovedstadens busstilbud. Fagfolk ble overrasket over hvor fort elbussene gikk tom for strøm. Oslo ble nødt til å bruke en blanding av elbusser og dieselbusser.
Hovedstaden opplevde tusenvis av innstillinger.
Ruter skyldte på leverandørene som ansvarlig. Likevel ble de selv advart om å ta i bruk elbussene av egne innleide konsulenter. «For store endringer kan raskt skape forstyrrelser», informerte de.
Dette valgte Ruter å avfeie, og besluttet å anskaffe flere hundre elektriske busser.
Fram til slutten av 2022 hadde Ruter introdusert totalt 185 elektriske busser i Oslo. I april 2023 ble det innført 183 nye elbusser, samtidig som 52 av de forholdsvis nye elbussen fra 2019 gikk ut av trafikken. Dette til tross for prislappen på rundt én milliard. Deretter, i desember, ble ytterligere 76 elbusser satt i drift, samtidig som 24 av 2019-modellene ble tatt ut av tjeneste.
De er de samme bussene som skal brukes i dag, men ny teknologi skal tas i bruk for å imøtekomme utfordringen.
Les også: Lans milliardbusser fra 2019 er allerede vraket
Iverksatt nye tiltak
For å forhindre en gjentakelse av fjorårets problemer i rutetrafikken, har både Ruter og Unibuss nå tatt grep.
– Vi er bedre rustet i år, sier driftsdirektør i Ruter, Møyfrid Aandstad til NRK.
Unibuss skal installere biodiesel-drevne varmeapparater i alle elbusser i indre by for å redusere belastningen på batteriene under kalde dager.
– På de virkelig kalde dagene så vi at rundt 50 prosent av alt energiforbruk kun gikk med til oppvarming av kupeen i bussen, sier Glenn-Ivar Gaalaas. Han er leder for flåte og infrastruktur i Unibuss, som drifter på anbud for Ruter.
MAN-bussene i nordøst har ikke plass til biodieselvarmere, men vil i stedet få en ekstra batteripakke. I tillegg har Unibuss oppdatert programvaren som styrer antispinn-funksjonen, slik at busser ikke skal spinne like mye på isete veier. Dessuten har Ruter lagt opp til kortere ruter, som innebærer mer tid til å lade.
Videre har det blitt enklere for operatørene å velge piggdekk. Tidligere måtte de søke, men nå må man bare gi beskjed.
Les også: Norge må ha busser som går på vinteren
Onsdag skal det avholdes en høring om fjorårets busskaos, etter at Rødt, Fremskrittspartiet (Frp) og uavhengig representant Lars Petter Solås (tidl. FrP) krevde dette. Både Frp og Rødt har tidligere uttrykt at Lan Marie Berg (MDG), som var ansvarlig for samferdsel da bussene ble elektrifisert, bør stilles til høringen.
– Det er en selvfølge at politikerne som bestilte elektrifisering av bussparken i den takten de gjorde – og raskere enn det som var faglig begrunnet – må svare for bestillingen, fortalte Ingeborg Bjørnevik til VG tidligere i år.