Lans milliardbusser fra 2019 er allerede vraket

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 13. januar 2024 | 16:32

Nettavisen har avslørt at flere av bussene innkjøpt av det rødgrønne byrådet i Oslo, ikke eldre enn fra 2019, allerede står parkert og nedsnødd.

Bussene i Oslo går gjennom anbudsrundene, men det oppsto en såkalt endringsordre under anbudsperioden, ifølge plandirektør Snorre Lægran i Ruter. Under den gang miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Bergs ledelse insisterte det rødgrønne byrådet på at kollektivtransporten skulle bli utslippsfri raskere.

Dermed ble det kjøpet 70 elbusser til 850 millioner kroner. Dette er tilsvarende én milliard kroner i januar 2024-kurs.

Nå sier Ruter at samtlige 70 elbusser skal ut av trafikk.

– 54 av bussene ble vurdert å ha så kort rekkevidde at de ikke er egnet for dagens bussproduksjon i Ruter, dette sett opp imot batteriutviklingen de senere år som har gitt busser med vesentlig større rekkevidde, sier Lægran til Nettavisen.

I 2023 ble det lyst ut nok en ny anbudsrunde, og nok en gang nye busser har blitt satt i drift. Det er disse bussene som har hatt utfordringer med å kjøre på grunn av snøfall og lave temperaturer i Oslo.

Nettavisen har ikke fått svar fra operatører og Ruter angående kostnadene ved kjøpet av de nye bussene.

Nødvendig for det grønne skiftet, sier Lægran.

– Som nevnt har bussene fra 2017/19 flere ulike ladesystemer. Siden da har markedet gått mot en felles løsning, CCS-plugg. De 22 bussene har imidlertid et ladesystem som ikke er kompatibelt med de ladesystemene som operatørene og bussanleggene nå er utstyrt med. Dette er en del av teknologiutviklingen som er nødvendig for det grønne skiftet.

Dessuten har det kommet flere bestemmelser hva gjelder trafikksikkerhet og sjåførsikkerhet. Så de 70 elbussene var allerede etter 4 år ikke egnet for drift i henhold til de nye kontraktene, forklarer Lægran videre.

Les også: MDG ønsker større stat enn Rødt

Ruter arbeider med gjenbruk av bussene, forsikrer han imidlertid.

– 13 av disse 54 ble i 2023 kjøpt av Avinor til bruk på flyplasser, de har ikke behov for lang rekkevidde. 41 busser ble i 2023 solgt til norsk oppkjøper som videreselger disse til operatører på det europeiske markedet, sier han til Nettavisen.

Men bussene har vært en kilde til læring, sier Lægran.

mest lest